آیا برای یک ارتباط موثر باید برونگرا باشیم؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای برقراری ارتباط موثر باید فرد برون‌گرایی باشند، چونکه برون‌گرا‌ها به راحتی سر صحبت را باز می‌کنند و برقراری ارتباط برایشان راحت‌تر است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا برای تاثیرگذار بودن ارتباط حتما باید برون‌گرا باشیم؟
ویژگی های ارتباط موثر

تصور عموم این است که برون‌گرا‌ها به راحتی سر صحبت را باز کرده و گفت‌وگو را ادامه می‌دهند. این ویژگی در افراد درون‌گرا‌ کمتر وجود دارد. درون‌گراها غالبا دیرتر ارتباط برقرار می‌کنند و روابط آن‌ها محدود‌تر است. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا واقعا برون‌گرا بودن افراد، برقراری ارتباط و تاثیرگذار بودن ارتباط آن‌ها را تضمین می‌کند؟ در این مطلب از دلتامگ قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و ویژگی های ارتباط موثر را بررسی کنیم.

آیا برونگرایی تضمین‌کننده ارتباط موثر است؟

خیر. برون‌گرایی تضمینی برای ارتباط موثر نیست. برون‌گرا‌ها فقط آسان‌تر ارتباط برقرار می‌کنند، بیشتر صحبت می‌کنند و در گفت‌گوها بیشتر حضور دارند اما این موضوع الزاما به این معنی نیست که ارتباطات موثری نیز دارند. برای اینکه بدانیم چگونه می‌توان ارتباطی موثر برقرار کرد، ابتدا باید ویژگی های ارتباط موثر را بشناسیم. ارتباط موثر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ افراد برای اینکه ارتباطی موثر برقرار کنند باید چه شاخصه‌هایی را در رفتار خود رعایت کنند؟ در ادامه مطلب به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

مهارت های برقراری ارتباط

ارتباط موثر چیست؟

قبل از اینکه ویژگی های ارتباط موثر را بررسی کنیم، لازم است تا تعریفی از ارتباط موثر داشته باشیم. ارتباط موثر چیست؟ ارتباط موثر، ارتباطی است که نتایج مثبتی برای طرفین رابطه داشته‌باشد. ارتباطی که در آن مهارت‌های مذاکره رعایت شود و در آن بازی‌های کلامی و روانی منفی، طعنه، توهین، تحقیر و ابهام دیده‌نشود. در این نوع رابطه اعتماد و احترام اصول بنیادی هستند و دو طرف رابطه مهارت‌های ارتباطی را رعایت می‌کنند و همچنین، رابطه را مدیریت می‌کنند. دو طرف نیاز‌های یکدیگر را تشخیص می‌دهند و به آن احترام می‌گذارند. در ارتباط موثر نیز تعارض و چالش وجود دارد ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که طرفین برای حل تعارض‌های به وجود آمده تلاش می‌کنند و از آن‌ها درس می‌گیرند.

ویژگی های ارتباط موثر

1- مهارت خودآگاهی، پایه‌ای ترین ویژگی از ویژگی های ارتباط موثر

خودآگاهی به معنای شناخت و آگاهی پیدا کردن از خود است. خودآگاهی یعنی هشیار شدن بر لحظات و تجربه‌های خود. بخشی از خودآگاهی، آگاهی از هیجانات و تاثیر آن‌ها بر رفتار‌ است. این مهارت، در واقع، پایه مهارت‌های دیگر مثل هوش هیجانی و هوش اجتماعی است. تقویت مهارت خودآگاهی باعث می‌شود تا رفتارهای شما از روی تفکر باشد و نه از روی هیجان.

مطلب پیشنهادی:  این گیاهان آپارتمانی به سرعت رشد می‌کنند

2- مهارت شنوندگی فعال

تفکر رایج این است که کسانی می‌توانند ارتباطات خوبی برقرار کنند که خوب و زیاد صحبت کنند، ولی در واقع کسانی می‌توانند ارتباطات موثر برقرار کنند که شنوندگان خوبی هستند. اکثر مردم تمایل به صحبت کردن دارند، پس اگر بخواهیم با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنیم بهتر است که شنوای صحبت‌هایشان باشیم.

3- مهارت همدلی از ویژگی های ارتباط موثر

با تقویت خودآگاهی می‌توانید به همدلی دست پیدا کنید. حتما برای شما هم پیش آمده است که در ارتباطات خود یا هنگام صحبت کردن احساس کرده‌اید که طرف مقابل شما را درک نمی‌کند. افرادی که همدلی دارند می‌توانند از دیدگاه آنها به مسائل نگاه بکنند. همدلی ما را از جایگاه خودشیفتگی بیرون می‌آورد و باعث می‌شود بتوانیم دیگران، احساسات و رفتار‌هایشان را بهتر بشناسیم و درک کنیم.

4- مهارت ایجاد اعتماد در دیگران

اگر دیگران بتوانند در کنار ما احساس اعتماد کنند مهارت مهمی در برقراری یک ارتباط موثر است. داشتن این مهارت در برقراری ارتباطات موثر بسیار مهم است. باید توجه کنید که این اعتماد باید حقیقی باشد و نه ظاهری.

همکاری کردن با یکدیگر

5- مهارت همکاری

با به‌کارگیری مهارت همکاری به جای جنگ، خودمحوری، لجاجت یا رقابت سمی می‌توانیم ارتباطی موثر داشته‌باشیم.  تبادل اطلاعات، مسئولیت‌پذیری و انجام سهم وظایف خود در ارتباطات باعث دوام رابطه می‌شود. روابطی که در آن یک طرف رابطه برای حفظ رابطه تلاش می‌کند و تمام مسوولیت‌های رابطه را برعهده دارد، عاقبتی جز شکست ندارد. پس در روابطتان سعی کنید همکاری متقابل داشته‌باشید.

نتیجه گیری: در مطالب بالا دیدیم که برون‌گرا بودن تضمینی برای ارتباط موثر نیست؛ بلکه برای برقراری ارتباطات موثر باید مهارت‌های برقراری ارتباط موثر را یاد بگیریم و به کار ببریم. می‌توانیم درون‌گرایی باشیم که ارتباط موثر برقرار می‌کند، فقط کافی است یکسری مهارت‌ها را در خود تقویت کنیم.

پیشنهاد مطالعه:آیا تجمل‌گرایی باعث اضطراب می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…