آیا تجمل‌گرایی باعث اضطراب می‌شود؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تجمل‌گرایی یکی از شایع‌ترین معضلات زندگی‌های امروزی است که روانشناسان نیز تاثیر مخرب آن بر سلامت روان و ایجاد تنش و اضطراب را تایید کرده‌اند.
تاثیر تجمل گرایی در اضطراب

تجمل گرایی از دید هر کسی معنا و مفهوم خاصی دارد. طبق نظر برخی روانشناسان، تجمل گرایی باعث می‌شود ارزش‌ها و هنجارهایمان تغییر یابند. در دیگر موارد از ارزش‌هایمان دور شویم یا در موارد شدید در ارتباطاتمان اثر مخرب بگذارد. همچنین یکی از مواردی که با اضطراب ارتباط نزدیک دارد، تجمل گرایی است. در این مطلب از دلتامگ بررسی می‌کنیم که تاثیر تجمل گرایی در اضطراب چگونه و به چه حدی است؟

 چرا تجمل گرا هستیم

ریشه تجمل‌گرایی در چیست؟

یکی از مهمترین ریشه‌های گرایش به تجمل‌گرایی، چشم و هم‌چشمی، حسادت و عدم شناخت از ماهیت وجودی و شخصیت حقیقی خود است. احساس ارزشمندی هر فرد به استعداد و توانایی‌های فردی او بستگی دارد. گاه افراد این ارزشمندی را به افکار و نقطه‌نظرات دیگران وابسته می‌کنند، بنابراین دیگر توجهی به توانمندی‌های خود نمی‌کنند و رفتارهای مورد تایید جامعه و دیگران را انجام می‌دهند. به عنوان مثال فکر می‌کنند هرچه مدل ماشین‌شان بالاتر برود به همان اندازه نیز اعتبارشان بالاتر می‌رود و مورد پذیرش و احترام قرار می‌گیرند.

رقابت‌طلبی و دستیابی به ارجحیت (در مقام مقایسه)، از دیگر دلایل گرایش به تجمل‌گرایی است. در واقع احساس لذت ناشی از برد و جلب توجه انسان را به سمت چشم و همچشمی و تجمل‌گرایی هدایت می‌کند. این موفقیت باعث رضایت درونی نمی‌شود، زیرا فقط با هدف جلب توجه انجام می‌پذیرد. فقدان خودشناسی نیز در بروز تمایل به رقابت طلبی تاثیر دارد.

تاثیر تجمل گرایی در اضطراب

وقتی ارزش‌های خود را با ارزش‌های مصرف‌گرایی یکسان می‌کنید، اگر نتوانید اجناس لوکس و یا هر چیز دیگری را به دست آورید، ارزش شما زیرسوال می‌رود. مهم‌ترین پیامد جامعه مصرف‌گرا و تجمل‌گرا، از بین رفتن و فاصله گرفتن از ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است. جامعه‌ای که به سمت تجمل‌گرایی می‌رود به مرور از ارزش‌هایی که دارد فاصله می‌گیرد و با ارزش‌های ابتدایی و آرمان‌های انسانی خود بیگانه می‌شود. افرادی که به ارزش‌های دینی اعتقاد ندارند یا اعتقاد کمی دارند، چیزی را جایگزین این ارزش‌ها کرده‌اند و اگر آن جایگزین مصرف کالاهای لوکس باشد ارزش‌هایشان، ارزش‌هایی ابتدایی است.\

مطلب پیشنهادی:  روش تهیه یخ در بهشت طالبی بدون دستگاه

دلتامگ

این افراد در بعد روان‎شناختی نیز دچار بحران‌های شخصیتی می‌شوند و حاضر هستند برای تامین این خلا حتی وام بگیرند یا قرض کنند تا بتوانند آن را جبران کنند. در غیر این صورت چیزی برای از دست دادن ندارند و دچار افسردگی یا شکست می‌شوند. درواقع همین احساس شکست و افسردگی و وارد چرخه آسیب‌زای تجملات شدن باعث می‌شود تا آرامش از زندگی افراد دور شود و تنش و اضطراب جایگزین آن شود.

نتیجه‌گیری: تجمل‌گرایی را می‌توان به عنوان یک بیماری اجتماعی در نظر بگیریم. معضلی که حتی واگیر دارد و افراد مختلف به آن دچار می‌شوند. بهتر است با اطلاع از ریشه‌های آن و تاثیراتی که می‌تواند در سلامت روان ما بگذارد، از آن دور شویم.

پیشنهاد مطالعه: چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…