تکیه معاون الملک بنای نفیس دوره قاجار در کرمانشاه

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال به کرمانشاه، شهر شاهان، دومین پایتخت زیبای ساسانیان سفر کرده‌اید؟ بناهای تاریخی و جاذبه‌های توریستی این شهر زیبا را می‌شناسید؟ این مقاله را از دست ندهید.
تکیه معاون الملک

یکی از بناهای زیبا و تاریخی شهر کرمانشاه که با معماری خاص، تزیینات و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیرش دل هر بیننده‌ای را می‌رباید، تکیه معاون ‌الملک است. این بنای تاریخی باشکوه متعلق به دوره قاجار است. دلتامگ در این مقاله سفری به استان تاریخی کرمانشاه داشته است، با ما همراه شوید.

تکیه معاون الملک

تکیه معاون ‌الملک تنها یکی از آثار تاریخی و جاذبه‌های توریستی استان کرمانشاه است که متعلق به دوره قاجار است و از سال 1282 شمسی تابه‌حال همچنان پابرجاست.

دیوار بیرونی تکیه

تکیه معاون الملک یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌ها و اماکن مذهبی کرمانشاه است؛ اما تکیه حاج سعید در کوچه حاج سعید را به‌عنوان اولین تکیه کرمانشاه در دوران قاجار می‌شناسند. تکیه معاون الملک در واقع حسینیه‌ای بوده که برای برگزاری و اجرای مراسم مذهبی از آن استفاده می‌شده است.

تاریخچه تکیه

این تکیه به دستور حسین‌خان معین‌الرعایا، پدربزرگ رحیم معینی کرمانشاهی، شاعر معاصر و معروف کرمانشاهی ساخته شده است. از جمله اتفاقات ناگواری که برای این بنای نفیس و ارزشمند افتاده است به توپ بسته‌شدن آن در سال 1288 بوده است. گروهی از مشروطه‌خواهان در آن سال این تکیه زیبا را به آتش کشیدند و معین‌الرعایا را ترور کردند و به دنبال این حوادث مرمت و بازسازی تکیه سال‌ها به تعویق افتاد.

کاشی کاری سقف

بالاخره در سال ۱۳۲۰ شمسی، میرزاحسن خان معاون‌الملک حسینیه را از برادرانش خریداری و شروع به مرمت آن کرد. حسن خان برای اینکه تکیه جوابگوی شمار روزافزون عزاداران و مذهبیون باشد، ساختمان‌های کناری تکیه را خریداری کرد و در سال 1326 بخش‌های زینبیه و عباسیه را نیز به تکیه اضافه نمود.

او در همان سال تکیه را وقف برگزاری مراسم مذهبی نمود و 20 نسخه از وقف‌نامه را برای ازبین‌بردن هر شک و شبه ای برای علمای نجف، قم، کرمانشاه و حتی خاندان معینی فرستاد. یک سال بعد معاون الملک از دنیا رفت و او را در بخش زینبیه تکیه معاون الملک دفن نمودند.

مطلب پیشنهادی:  روش‌هایی ساده برای داشتن مو‌های حالت‌دار

از آنجایی که در اواخر عمر معاون‌الملک حکومت از قاجار به پهلوی رسیده بود و وضعیت اقتصادی روبه وخامت نهاده بود، شکوه تکیه روبه افول بود. معاون‌الملک از پس هزینه‌های نگهداری تکیه برنمی‌آمد برای همین سید محمد ميبدی و آقا شیخ محمدهادی جلیلی پیشنهاد کردند برای جلوگیری از تخریب بنا، بخش عباسیه به مدرسه علوم اسلامی تبدیل شود تا عواید آن را صرف تعمیر بنا کنند.

از آن زمان به بعد، عباسیه به مدت ۳۰ سال به‌صورت مدرسه باقی ماند. این بنا به‌عنوان یکی از آثار ارزشمند و جاذبه تاریخی نفیس در سال 1352 به ثبت آثار ملی ایران رسید و به اداره فرهنگ و هنر آن زمان تحویل داده شد. از آن زمان تا کنون در تکیه معاون الملک به روی همه باز است و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.

نقاشی دیواری

ویژگی‌های تکیه

علاوه بر جذابیت‌های بنای زیبای تکیه معاون الملک، موزه مردم‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیورآلات استان کرمانشاه نیز در قسمت عباسیه قرار دارد که از آنها نیز می‌توان بازدید کرد. یکی از زیبایی‌های قسمت عباسیه کاشی‌کاری هفت‌رنگ این بخش است که همچون گوهری نایاب در این بخش می‌درخشد.

مانند سایر عمارت‌های قدیمی و سنتی ایران، این بنا نیز دارای در و پنجره‌های بزرگ با شیشه‌های رنگی، یک حیاط اصلی دارای حوضی بزرگ و اتاق‌های گچ‌بری شده زیبا و دیدنی است.

آدرس

این تکیه در خیابان حداد عادل، در محله آب‌شوران و در بافت قدیمی استان کرمانشاه واقع شده است. بازدید از این تکیه همه روزه در ساعات اداری به غیر از روزهای تعطیل رسمی امکان‌پذیر است.

حیاط تکیه

پیشنهاد مطالعه: غول‌پیکرترین مولکول دنیا را با چشم غیر مسلح اینجا ببینید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…