هر آنچه که باید درباره عمارت خسروآباد سنندج بدانید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عمارت خسروآباد جزو باشکوه‌ترین بناهای تاریخی استان کردستان است که با معماری خاص خود همچون نگینی در شهر سنندج می‌درخشد.
عمارت خسرو آباد سنندج

سنندج یکی از زیباترین شهرهای شمال غرب ایران است که به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است. شهر سنندج در دوران صفوی بسیار مورد توجه بوده است، در این دوران هنرمندان زیادی از اصفهان در سنندج حضور پیدا کرده و سبک معماری اصفهانی در سنندج گسترش پیدا کرد. عمارت خسرو آباد سنندج یکی از مهم‌ترین بناهای شهر سنندج و از شاخص‌ترین آثار مربوط به دوران قاجار است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است. برای رفتن به عمارت خسرو آباد مسیرهای مختلفی وجود دارد. راحت‌ترین مسیر رفتن از میدان آزادی به خیابان مردوخ جنوبی است. بلوار خندق در این خیابان قرار دارد و عمارت خسرو آباد در انتهای بلوار قرار گرفته‌است. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره این جاذبه تاریخی بیشتر بدانید تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تاریخچه عمارت خسرو آباد

در سال ۱۲۲۳ هجری قمری عمارت خسروآباد سنندج توسط امان الله‌خان اردلان، حاکم کردستان ساخته شده است. این عمارت مقر حکومت در سنندج بوده و تشریفات و استقبال از شاهان و مقامات در آن انجام می‌گرفت. از جمله مهم‌ترین مراسماتی که در این عمارت انجام شده، جشن عروسی حسن جهان خانم دختر فتحعلی شاه قاجار با خسرو خان پسر امان الله‌خان بوده‌است. در سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹ عمارت خسرو آباد مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته‌است.

عمارت خسرو آباد سنندج

معماری عمارت خسرو‌ آباد

عمارت خسرو‌آباد با مساحتی در حدود ۶۰۰۰ متر مربع، یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران است. یکی از دلایلی که هر بخش از معماری عمارت خسروآباد سبک‌های متفاوتی دارد، اضافه شدن بخش‌هایی از این عمارت پس از فوت امان الله‌خان اردلان است. عمارت خسرو آباد دارای تزییناتی از جمله گچ‌بری و آجر‌کاری است و همچنین اروسی‌های زیبا و حوض چلیپا به جذابیت این مجموعه افزوده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  میز کنسول را کجای خانه بگذاریم؟

بخش‌های مختلف عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌است. درب اصلی این عمارت از تنه‌های درخت گردو ساخته شده که سبک آن الهام گرفته از دروازه‌های قلعه‌های حکومتی است. متاسفانه طاق سردر این عمارت، در گذر زمان تخریب شده‌است. قسمت‌های مختلف این عمارت عبارتند از:

هشتی

بعد از گذر از درب اصلی، هشتی قرار دارد. هشتی عمارت خسرو آباد شامل ۴ مدخل ورودی، سقف گنبدی شکل و ستون نماهایی زیبا است که با گچ‌بری تزیین شده‌اند.

حیاط

حیاط عمارت خسروآباد برخلاف عمارت‌های دیگر توسط دالان به هشتی متصل نشده است، بلکه بلافاصله بعد از هشتی قرار دارد. حوضی بزرگ و چلیپایی شکل در مرکز حیاط قرار دارد که اطرافش با درختان انبوه احاطه شده‌است. گفته‌می‌شود آب این حوض از قنات آبیدر تامین‌ می‌‌شود.

بخش های مختلف عمارت خسرو آباد

قصر خسرویه

در ضلع غربی ساختمان بعد از طی 17 پله، به مهم‌ترین قسمت عمارت خسرو آباد، قصر خسرویه می‌رسید که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌است.

عمارت سردر

در ضلع شرقی مجموعه، عمارت سردر قرار دارد که از دو طبقه تشکیل‌شده و به دستور نوه‌ خسرو خان ساخته شده‌است. در دو طرف ورودی آن دو راه پله‌ متقارن قرار دارد. یکی از جذابیت‌های این عمارت، ایوان سرتاسری آن است که به غلام گردش معروف است. در طبقه دوم عمارت سردر، تالار ستون دار یا تالار اصلی قرار دارد که به عنوان مهمان خانه استفاده می‌شده است.

پیشنهاد مطالعه: بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

جدیدترین مدل‌های طراحی اتاق خواب دخترانه با تم بنفش

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در طراحی دکوراسیون خانه، دیزاین اتاق خواب است؛ طراحی اتاق خواب انو…