این نکات را حتما در مبایعه نامه ذکر کنید

1
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مبایعه‌نامه قرارداد مهمی است که بین خریدار و فروشنده منعقد می‌شود. تنظیم نادرست مبایعه‌نامه برای هر دو طرف دردسرساز است. بنابراین لازم است تا نکات لازم هنگام عقد این قرارداد را بدانیم.
نکات نوشتن مبایعه نامه

هر فردی حداقل یک بار در زندگی خود معامله کرده‌است؛ یا به‌عنوان فروشنده چیزی را فروخته‌است یا به عنوان خریدار چیزی را خریده‌است. به عبارت دیگر مبایعه نامه قراردادی است که زمانی که خریدی انجام می‌شود، مثلا خرید خانه، فروشنده، خریدار و دو شاهد آن را امضا می‌کنند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم و نکات مهم نوشتن مبایعه نامه را با هم مرور می‌کنیم.

نکات مهم نوشتن مبایعه نامه

نکات نوشتن مبایعه‌نامه برای خریدار

دغدغه فروشنده‌ها هنگام تنظیم مبایعه نامه، این است که پس از نوشتن قرارداد آیا به مبلغ معامله دست می‌یابند یا نه؟ بهتر است برای رفع این دغدغه و اطمینان فروشنده، سه چهارم مبلغ کل معامله را پیش از تنظیم سند رسمی، از خریدار دریافت کنند. باقی‌مانده ثمن معامله نیز برای روز تنظیم سند باقی می‌ماند. فروشنده می‌تواند برای خریدار خود در ذیل سند شرطی را درج کند. برای مثال اگر یکی از چک‌های خریدار برگشت خورد، او حق فسخ معامله را داشته‌باشد. فراموش نکنید که لازم است مشخصات چک یا سفته‌ای که مشتری برای ملک مورد نظر می‌دهد باید در مبایعه‌نامه ذکر شود.

نکات مهم مبایعه نامه

نکات نوشتن مبایعه نامه برای فروشنده

خریدار هم نگرانی‌هایی هنگام تنظیم سند دارد. این امکان وجود دارد که فروشنده برای تنظیم سند رسمی به دفتر استاد رسمی نیاید. برای اطمینان خاطر از این موضوع، خریدار باید از فروشنده تضمینی بگیرد. مثلا می‌توان در ذیل مبایعه‌نامه ذکر کند که اگر فروشنده به دفترخانه برای تنظیم سند رسمی مراجعه نکرد، وجه التزامی که مقرر شده است را به خریدار بپردازد. در این زمینه باید توجه کنید که خریدار برای آن که بتواند از این شرط استفاده کند، یعنی در صورت عدم حضور فروشنده بتواند وجه را دریافت کند، باید خود به تعهدی که دارد، عمل کند. مثلا خود خریدار باید در تاریخ‌های مشخص شده همراه با مبلغ باقی مانده از معامله در دفترخانه تنظیم اسناد رسمی حاضر شود.

مطلب پیشنهادی:  ماشین متوفی به کدام فرزند می‌رسد؟

پیشنهاد مطالعه: هنگام خرید ملک وراثتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

تعداد کلمات مطلب: 317

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    16 دی 1402 در 5:40 ب.ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…