این نشانه‌ها به شما می‌گوید باید شغل خود را عوض کنید!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انسان‌ها یک سوم عمر خود را در حال کار کردن هستند. بنابراین اهمیت دارد که شغلی مناسب انتخاب کنید. اگر علائم زیر را دارید، باید به فکر تغییر شغل خود باشید.
نشانه های فرسودگی شغلی

امروزه زندگی‌های شهری، مشغله و دردسرهای زیادی را برای افراد به همراه آورده‌است. افراد باید کار کنند تا نیازهای خود را برطرف کنند حتی خیلی مواقع، افراد خود را با شغلی که دارند، معرفی می‌کنند. درواقع امروزه شغل افراد به عنوان قسمتی از هویت آن‌ها شناخته می‌شود. فرد شاغل میانگین روزانه یک سوم روز را سرکار است. تصور کنید اگر وظایف یا محیط کار مطابق میل او نباشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ قطعا فشار زیادی را تحمل خواهد کرد. این فشار باعث فرسودگی شغلی در فرد می‌شود. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا نشانه های فرسودگی شغلی را با یکدیگر بررسی کنیم.

فرسودگی شغلی در محل کار

فرسودگی شغلی چیست؟

فرسودگی شغلی پاسخ روانی فرد به عوامل فرساینده در محیط کار است. این مشکل در اثر فشار بیش از حد به وجود می‌آید و باعث تغییراتی در نگرش و رفتارهای فرد می‌شود. به بیان دیگر فرسودگی شغلی نوعی مشکل است که به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض فشار و استرس در فرد ایجاد می‌شود. فرسودگی شغلی باعث می‌شود که عزت نفس فرد کاهش پیدا کرده و احساس بی‌ارزشی و غیرمفید بودن کند.

نشانه های فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی می‌تواند مدت‌ها ادامه پیدا کند. شناسایی هرچه زودتر علائم هشداردهنده به شما کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر، چاره‌ای برای آن پیدا کنید یا به فکر درمان باشید. به همین دلیل مهم است که با نشانه های فرسودگی شغلی آشنا شوید.

احساس پوچی کردن

یکی از نشانه‌های فرسودگی شغلی، این است که فرد احساس پوچی می‌کند. برای این افراد، کار کردن ارزش، معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد. گاهی از خود سوال می‌کنند که  آیا در ازای کاری که انجام می‌دهند چیز ارزشمندی به‌دست می‌آورند یا خیر؟ شک و تردید جلوی بهره‌وری فرد را می‌گیرد و باعث می‌شود فرد احساس بی‌هدفی و سردرگمی کند.

مطلب پیشنهادی:  روش تهیه یخ در بهشت طالبی بدون دستگاه

مشکلات جسمانی

از دیگر نشانه های فرسودگی شغلی، مشکلات جسمانی است. فرسودگی شغلی باعث تغییر در احساسات و عواطف فرد می‌شود. افرادی که دچار فرسودگی شغلی شده‌اند، نشانه‌های جسمانی استرس را تجربه می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف شده و بیش‌تر از دیگران دچار سرماخوردگی، آنفولانزا، واکنش‌های آلرژیک، مشکلات قلبی –عروقی و گوارشی می‌شوند.

افسردگی

اختلال افسردگی از بدترین حالت‌هایی است که هر انسانی می‌تواند تجربه کند. افسردگی می‌تواند پیامدهای منفی زیادی به دنبال داشته باشد و انسان را به زوال بکشاند. انسان افسرده از اجتماع دوری می‌کند و فردی گوشه‌گیر و منزوی می‌شود.

فرسودگی شغلی

رایج‌ترین نشانه از نشانه های فرسودگی شغلی

انگیزه همچون آتش است، هنگامی که به آن توجه کنیم شعله‌ور می‌شود، ولی اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم خاموش می‌شود. افراد مبتلا به فرسودگی شغلی انگیزه‌های اولیه خود هنگام ورود به شغل را از دست می‌دهند و رفت و آمدشان به محل کار، بی‌هدف و از روی اجبار می‌شود.

نتیجه گیری: تشخیص فرسودگی شغلی سخت است. این مسئله خود به خود از بین نمی‌رود و بهبود آن نیاز به توجه دارد. اگر برخی از نشانه‌های بالا را تجربه می‌کنید این هشدار را جدی بگیرید و برای رفع آن چاره‌ای بیندیشید. در موارد حاد صحبت کردن با متخصص روانشناس به شما بسیار کمک خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: استرس چه تاثیری بر شغل ما دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…