از کجا بفهمیم فردی دروغگوست؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افراد دروغگو معمولا با یک سری نشانه‌ها خود را لو می‌دهند. اما این نشانه‌ها چیست؟ و چگونه آن‌ها را تشخیص دهیم؟
شناسایی افراد دروغگو

روانشناسان محقق به این نتیجه دست یافته‌اند که انسان‌ها به‌صورت فطری و غریزی می‌توانند دروغ را تشخیص دهند و این غریزه در انسان بسیار قوی است. تشخیص دروغ در موقعیت‌های مختلف زندگی روزمره ما اهمیت دارد، تصور کنید به خرید رفته‌اید و فروشنده از جنس بی‌کیفیت خود به دروغ تعریف می‌کند تا شما را تحت تاثیر قرار داده و جنس او را بخرید! اگر متوجه دروغ او نشوید درواقع انگار پول خود را دور ریخته‌اید! دروغ در افراد دروغگو معمولا با یک سری علایم و نشانه‌های خاص همراه است که اگر آن‌ها را بشناسیم، می‌توانیم در شناسایی افراد دروغگو خوب عمل کنیم و فریب آن‌ها را نخوریم. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا با یکدیگر برخی از این نشانه‌ها را بررسی کنیم.

زبان بدن افراد دروغگو

علائمی که به شناسایی افراد دروغگو کمک می‌کند

اگرچه زبان افراد دروغ می‌گوید ولی زبان بدن آن‌ها قادر به دروغگویی نیست. افراد به زبان کلامی خود هوشیار هستند ولی معمولا کنترل خیلی زیادی بر زبان بدن خود ندارند و زبان بدن بیشتر تحت تاثیر ناهوشیار قرار دارد. به همین دلیل خیلی وقت‌ها زبان بدن دروغگوها، دست آن‌ها را رو می‌کند. چند نشانه که در شناسایی افراد دروغگو کمک می‌کند، عبارتند از:

افراد دروغگو معمولا حالت سر خود را سریع عوض می‌کنند

اگر از فردی سوالی بپرسید و او با سرعت سر خودش را حرکت بدهد، احتمال دارد در این موقعیت مشغول دروغ گفتن به شما باشد. معمولا سر دروغگو به سمت عقب می‌رود، خم می‌شود یا به یک سمت متمایل می‌شود. این حالت اغلب هنگامی رخ می‌دهد که از فرد سوالی پرسیده شده‌است و انتظار می‌رود پاسخ دهد.

ریتم تنفس افراد دروغگو تغییر می‌کند

اگر کسی درحال دروغگویی باشد، احتمال دارد که ریتم نفس‌های او تغییر کند و به نفس‌نفس بیفتد. وقتی نفس فرد تغییر می‌کند، شانه‌هایش بالا می‌روند و صدایش آرام‌تر می‌شود. در واقع، علت اینکه به نفس‌نفس می‌افتد این است که ضربان قلب و جریان خون او تغییر می‌کند و این تغییرات به صورت رفلکسی و سریع رخ می‌دهند. در اصل تنش و اضطراب دروغ باعث این تغییرات می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  ۷ راه برخورد با کودک پرخاشگر از نظر روانشناسان

تشخیص دروغ

تکرار عبارات

این حالت هنگامی رخ می‌دهد که فرد دروغگو سعی دارد شما را نسبت به موضوعی متقاعد کند. بنابراین سعی می‌کند تا در ذهن خود دروغ خود را موجه و عادی جلوه دهد. مثلا بارها تکرار می‌کند: این کار من نبود. این کار من نبود. همچنین تکرار این فرصت را به فرد می‌دهد که افکار خود را منسجم کند و ادامه دروغ را بسازد.

از جای خود تکان نمی‌خورد

از دیگر ویژگی‌های زبان بدن افراد دروغگو این است که هنگام شرکت در گفت‌وگو به صورت طبیعی بدن آن‌ها با حرکات ناخودآگاه و آرام تکان نمی‌خورد. بنابراین اگر دیدید طرف مقابل اصلا تکان نمی‌خورد و محکم سر جای خود نشسته یا ایستاده است، احتمال دارد که کاسه‌ای زیر نیم کاسه باشد.

نتیجه‌گیری: اگرچه توجه به زبان بدن افراد به شما کمک می‌کند تا دروغ آن‌ها را تشخیص دهید ولی در تشخیص انگیزه افراد برای دروغ گفتن به شما کمکی نمی‌کند. تشخیص دروغ افراد مخصوصا در روابط نزدیک نباید باعث شوند تا ما کل شخصیت فرد را قضاوت کنیم.

پیشنهاد مطالعه: چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

با خوردن این 4 ویتامین استرس خود را کاهش دهید

راه‌های کاهش استرس بسیار زیاد هستند. اما باید بدانید که کدام راه برای اینکه بتوانید بدون د…