هوش عاطفی چه تاثیری بر موفقیت شغلی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مفاهیم بسیار مهمی که در علم روان شناسی، به شدت در علوم دیگری همچون مدیریت نیز رواج پیدا کرده است، هوش عاطفی است.
تاثیر هوش عاطفی بر موفقیت شغلی

هوش عاطفی کاربردهای زیادی در محل کار و وظایف سازمانی، زندگی شغلی و زندگی خانوادگی، تعلیم و تربیت و سلامت روانی دارد. افرادی که از هوش عاطفی بالایی برخوردارند، بهتر می‌توانند حوادثی را که بار فشار عصبی دارند و ناخوشایند هستند را اداره کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم تاثیر هوش عاطفی بر موفقیت شغلی را مورد بررسی قرار دهیم. با دلتامگ همراه باشید.

هوش عاطفی

هوش عاطفی چیست؟

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های هر انسانی برای رسیدن به رشد و موفقیت در زندگی، هوش عاطفی است. به طور کلی افرادی که هوش عاطفی بالایی دارند همواره قادر هستند در ارتباط با سایر انسان‌ها، خوب ارتباط برقرار کنند و همین رابطه اجتماعی خوب باعث می‌شود در همه موقعیت‌های زندگی خود از جمله موقعیت شغلی، عملکرد خوبی داشته‌باشند و به اهداف خود برسند. به بیان دیگر هوش عاطفی، توانایی درک و همراهی کردن با عواطف خود و دیگر افراد است که در نهایت باعث می‌شود فرد در کنترل و مدیریت هیجان‌ها و اضطراب‌هایشان بهتر عمل کنند.

تاثیر هوش عاطفی بر موفقیت شغلی

هوش عاطفی به زبان ساده یعنی مدیریت عواطف. مدیریت عواطف یعنی درک، کنترل و مدیریت عواطف خود و دیگران. همین موضوع باعث می‌شود تاثیر هوش عاطفی بر موفقیت شغلی غیر قابل انکار باشد. مهارت‌های عاطفی و اجتماعی تاثیر به سزایی در دست‌یابی شغلی که آرزویش را دارید، دارد. پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که مدیریت عواطف یا به بیان دیگر همان هوش عاطفی در موفقیت مصاحبه‌های شغلی نیز تاثیر زیادی دارد.

انواع هوش عاطفی

هوش عاطفی دو نوع اصلی دارد که عبارتند از هوش عاطفی درونی یا فردی و هوش عاطفی اجتماعی.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه کته زردآلو

هوش عاطفی درونی یا فردی: در اصل این نوع از هوش هیجانی یعنی قابلیت درک فرد نسبت به عواطف درونی خود، که در نهایت به مدیریت احساسات شخصی منجر می‌شود. بالا بودن هوش عاطفی فردی یا درونی باعث می‌شود تا فرد با اعتماد به نفس بتواند بر احساسات شخصی خود کنترل و مدیریت بسیار بالایی داشته باشد و در برابر تنش‌ها و اضطراب‌های وارده بتواند خود را کنترل نماید. مثلا در در کنترل و مهار خشم خود توانا باشد.

موفقیت شغلی

هوش عاطفی اجتماعی: هوش عاطفی اجتماعی توانایی درک عواطف اشخاص دیگر در ارتباطات اجتماعی را بالا می‌برد. در اصل افرادی که معمولا توسط دیگران به عنوان سنگ صبور شناخته‌ می‌شوند، هوش عاطفی اجتماعی بالایی دارند. این افراد می‌توانند تاثیر زیادی روی دیگران بگذارند و در نهایت هم بر اساس درک احساس طرف مقابل، رفتار خود را تنظیم می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا روابط مستحکم‌تری داشته باشند.

نتیجه‌گیری: ما انسان‌ها معمولا در شغل خود با دیگران سر و کار داریم. هوش عاطفی از طریق بالا بردن تاثیرگذاری بر افراد می‌تواند در مسیر موفقیت شغلی به ما کمک کند. از رو توصیه می‌شود که بیشتر با هوش عاطفی آشنا شویم و در تقویت آن بکوشیم.

پیشنهاد مطالعه: این نشانه‌ها به شما می‌گوید باید شغل خود را عوض کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

از بین بردن خط اخم بدون بوتاکس

از بین بردن خط اخم خواسته همه افراد است که برای آن حاضر هستند که پول زیادی را صرف کنند. هم…