رپورتاژ آگهی

گام ورق عرشه فولادی چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از لحاظ فنی ورق عرشه فولادی نوع خاصی از ورق گالوانیزه است که به شکل خاصی فرم داده شده است.
ورق عرشه فولادی در سقف ساختمانی

قبل از اینکه بخواهیم در مورد گام ورق عرشه فولادی چیست؟ صحبت کنیم، بهتر است  یک تعریف کلی از ورق عرشه فولادی داشته باشیم. ورق عرشه فولادی مقطع جدیدی در ایران به شمار می‌آید اما در کشورهای توسعه‌یافته از آن به عنوان جایگزین سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. در ایران همچنان استفاده از سازه‌های بتنی رواج دارد و این در حالی است که صنعت ساختمان‌سازی به سمت اسکلت‌های فلزی و استفاده از انواع تیرآهن و ورق‌های فولادی در حرکت است. استفاده از ورق عرشه فولادی در سقف ساختمانی با اسکلت فلزی، به سبب سبک شدن ساختمان و افزایش استحکام ساختمان، مورد توجه معماران قرار گرفته است.

نحوه ساخت گام ورق عرشه فولادی

این محصول دارای ضخامتی بین 5 تا 25.1 میلی‌متر بوده و در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. روی ورق عرشه فولادی، شیارهای خاصی وجود دارد که با بتن چفت می‌شود و سقف مستحکمی برای ساختمان ایجاد می‌کند. این ورق به شکل قله و دره طراحی شده است که به فاصله عمود عمق و انتهای دره تا قله بعدی اصطلاحاً گام عرشه فولادی گفته می‌شود. در واقع در قسمت گام ورق عرشه فولادی بتن ریخته می‌شود و ابعاد این گام است که میزان بتن استفاده شده در ساختمان را تعیین می‌کند. در نتیجه گام ورق عرشه فولادی از جمله مهم‌ترین ابعادی است که به آن توجه می‌کنند.

از پرکاربردترین انواع گام‌های ورق عرشه می‌توان به گام‌های 65 و 75 میلی‌متر اشاره داشت. عرض ورقی که برای تولید این محصولات نیاز است چیزی در حدود 100 تا 125 سانتی‌متر می‌باشند. لازم به ذکر است برای استعلام قیمت ورق در انواع مختلف ازجمله ورق عرشه فولادی در ابعاد استاندارد می‌توانید به وبسایت iromart.com مراجعه کرده و با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل نمایید.

ورق عرشه فولادی در سقف ساختمانی

نحوه نصب ورق عرشه فولادی

حال که با مفهوم گام ورق عرشه فولادی چیست آشنا شدید بد نیست ببینیم این ورق‌ها چگونه روی بنا نصب می‌شوند؟

لازم است بدانید که ورق‌های عرشه روی تیرهای اصلی و فرعی اسکلت سوار می‌شوند. کنار هم قرار دادن آن‌ها ساده است به‌ طوریکه قسمت‌های هشتی آن در هم فرو رفته و چفت می‌شوند.

ورق‌های عرشه یا به صورت موازی محور تیرها و یا  عمود بر آن‌ها قرار می‌گیرند. از آنجایی که در حالت عمودی ظرفیت باربری عرشه اضافه می‌شود، قرارگیری به صورت عمودی در بین سازندگان رواج بیشتری دارد. بعد از قرارگیری صحیح ورق‌ها، حال به کمک تفنگ مخصوص جوشکاری و گل‌میخ، ورق‌ها به سقف جوش داده می‌شوند. در ادامه آرماتوربندی و بتن‌ریزی انجام می‌گیرد و در انتهای کار گل‌میخ‌ها برش داده می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  بهترین روش‌ها برای داشتن اتاق لباس شیک و لاکچری

مزایای استفاده از ورق عرشه فولادی

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی تلاش می‌شود که سرعت عمل پروژه‌ها افزایش یافته، هزینه انجام پروژه کاهش یابد و در کنار این‌ها استحکام سازه‌ نیز افزایش یابد. این سه هدف تنها در صورتی در کنار هم قرار می‌گیرند که روش‌های سنتی ساخت ساختمان‌ها را کنار گذاشته و دانش روز به کار گرفته شود. بعد از تعریف گام ورق عرشه فولادی چیست؟ باید بررسی کنیم این ورق‌ها چه مزایایی دارند:

  • دسترسی به ورق عرشه فولادی به آسانی انجام می‌شود؛ چراکه ساخت آن چندان پروسه پیچیده‌ای ندارد.
  • وزن پایین ورق عرشه باعث کاهش وزن نهایی سازه شده و از این رو استحکام سازه افزایش و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
  • نیروی انسانی کمتری برای ساخت سازه‌ها نیاز خواهد بود.
  • با حذف بلوک‌های بتنی، بتن کمتری برای ساخت بنا نیاز است.
  • سازه‌هایی که در آن از ورق عرشه استفاده شده است، استحکام بیشتری در زمان بلایای طبیعی دارند.
  • با حذف میلگردهای کششی و یا کاهش تعداد آن‌ها، هزینه ساخت پروژه کاهش می‌یابد.
  • امکان روی هم قرار دادن این ورق، نیاز به اجاره انبار را از بین می‌برد؛ به عبارتی دپوی این ورق به فضای زیادی نیاز ندارد.
  • از نظر هزینه‌های پروژه، قیمت ورق فولادی در قیاس با هزینه ساخت سقف‌های سنتی بسیار بسیار کمتر است.

مزایای استفاده از عرشه ورق

قیمت ورق عرشه فولادی

اصلی‌ترین فاکتور تاثیرگذار در قیمت ورق عرشه فولادی، قیمت ورق گالوانیزه است. از دیگر عوامل باید به نوسانات بازار ارز، میزان عرضه و تقاضا، برند تولیدکننده محصول، هزینه‌های مربوط به انبارداری و از همه مهم‌تر زمان خرید اشاره داشت. بازرگانی آیرومارت با در نظر گرفتن تمامی این فاکتورها و برای کاهش هزینه و ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد اقدام به فروش انواع مقاطع فولادی به صورت اقساطی و LC نموده است. برای دریافت لیست قیمت ورق سیاه، گالوانیزه، تیرآهن و … کافیست به وبسایت iromart.com مراجعه کنید و یا اینکه با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

دکور منزل با گل مصنوعی و داشتن خانه ای زیبا

بسیاری از افراد به وجود گل در دکوراسیون منزل علاقه دارند، اما هر روز نمی‌توانند به دنبال گ…