تاثیرات بورسی شدن مسکن بر اقتصاد ملی

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عرضه مسکن در بورس این فرصت را به مالکان می‌دهد تا دارایی خود را به روش مدرن به فروش برسانند و مشکلات فروش سنتی دارایی خود (مسکن) را نداشته باشند.
عرضه مسکن در بورس

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، عرضه مسکن در بورس کالا در ۲۹ مرداد ماه سال گذشته بر رو تابلوی املاک و مستغلات بورس کالای ایران با عرضه ملک شهر جدید پردیس آغاز شد.

عرضه مسکن در بورس کالا به غیر از تسهیل خرید و فروش مسکن، موجب شفافیت بیشتر معاملات در این بخش می‌شود. یکی دیگر از مزایای عرضه مسکن در بورس کالا است که به علت حضور تعداد زیاد خریدار، مسکن به قیمت واقعی و بر اساس عرضه و تقاضا خرید و فروش می‌شود.

بر اساس این طرح در بورس املاک، دارایی‌های مازاد شرکت‌های دولتی و بانک‌ها برای فروش در بازار سرمایه عرضه می‌شود.

همچنین قرار بر فروش متری مسکن بوده که موجب راهی شدن سرمایه‌های کوچک افراد به سمت این بازار می‌شود که می‌تواند به انجام پروژه‌های عمرانی کمک کند. سهامداران هم می‌توانند با خرید سهام که به صورت متری عرضه می‌شود در پایان پروژه سود تحقق یافته را دریافت کنند یا در صورت خرید کل یک واحد مسکونی، آن را به تملک خود درآورند.

قیمت مسکن واقعی می‌شود

با وجود اظهاراتی مبنی بر مزایای ورود مسکن به بازار کالا بحث‌های زیادی در این باره وجود دارد. عده‌ای از همان آغاز طرح این موضوع، موافق این طرح و عده‌ای دیگر آن را در شرایط کنونی بدون منفعت مطرح کرده‌اند.

اکنون این سوال مطرح است که آیا ورود مسکن به این بخش منجر به گرانی بیشتر نمی‌شود و یا اینکه با چنین اتفاقی بازار مسکن از رکود چندساله خود خارج خواهد شد یا خیر؟

مهدی سعادت، کارشناس بازار سرمایه با مفید دانستن اجرای این طرح می‌گوید: ورود مسکن به بورس اتفاقی مثبت است و باعث شفافیت قیمت‌ها خواهد شد. شرایط غیر نرمال و قیمت‌های غیر واقعی که در بخش مسکن وجود دارد با ورود به بازار بورس به تدریج از بین رفته و نرخ اصلی و واقعی مسکن خود را نشان خواهد داد.

مطلب پیشنهادی:  عرضه مسکن، قیمت بازار اجاره را کاهش می‌دهد

عرضه مسکن در بورس

وی ادامه می‌دهد: دلیل شفافیت قیمت‌ها به حذف واسطه‌هایی بازمی‌گردد که عامل اصلی برای گرانی مسکن هستند زیرا در بورس بدون وجود چنین دلالانی خریدار و فروشنده بر سر قیمت اصلی به توافق می‌رسند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: ویژگی مثبت دیگری که این اتفاق خواهد داشت آن است که با کاهش تقاضا، قیمت‌ها کاهش می‌یابد بنابراین قیمتی برای مسکن تعیین می‌شود که خریدار هم داشته باشد.

سعادت خاطرنشان می‌کند: دیگر مزیت این طرح، ورود سرمایه‌گذاران خرد به بازار مسکن است فردی که با سرمایه‌ای اندک قادر به خرید مسکن نیست در بورس کالا امکان مالکیت چند متر از مسکن را خواهد داشت و به مرور زمان بر اساس توان مالی خود متراژ خود را افزایش می‌دهد.

عرضه مسکن بدون زیرساخت مناسب در بورس

ورود مسکن به بازار بورس موافق و مخالفانی دارد که ظاهراً مخالفان این ماجرا بیشتر هستند. مخالفان این طرح معتقدند که چنین راهکاری، تأثیر مثبتی بر بازار مسکن ندارد و موجب بی‌نظمی بیشتر آن خواهد شد.

صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در واکنش به اظهاراتی مبنی بر این که عرضه مسکن در بورس، دلالی را کاهش می‌دهد، می‌گوید: اگر عرضه مسکن در بازار سرمایه همانند عرضه فولاد باشد نه تنها نتیجه مثبتی نخواهد داشت بلکه مشکلات این حوزه را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

وی با بیان این که از ظرفیت بورس باید برای جذب سرمایه استفاده کرد، معتقد است برای جذب سرمایه‌های خرد مردم باید صندوق پروژه و شرکت‌های سرمایه گذاری تشکیل داده و به بورس معرفی شوند و سپس تولیدات آن‌ها نیز در بازار سرمایه ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

مطالب پیشنهادی

برای مشاهده آگهی های ملکی یوسف آباد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

آگهی های خریدآگهی های اجاره