طرح تمدید خودکار قراردادهای اجاره موثر بود؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
باوجود آنکه مصوبه سقف افزایش اجاره‌بها و تمدید خودکار قراردادهای اجاره برای سومین سال پیاپی تمدید شده، برخی شهروندان اجاره‌نشین می‌گویند بدون لحاظ مصوبه ستاد کرونا برای‌شان حکم تخلیه مسکن صادر می‌شود.
حکم تخلیه مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از روزنامه صمت، گزارش‌هایی که از برخی مستاجران می‌رسد نشان می‌دهد شوراهای حل اختلاف، خارج از استثنائات نه‌گانه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعیین سقف ۲۵ درصدی برای افزایش اجاره‌بها و تمدید خودکار قراردادهای اجاره، حکم تخلیه مسکن صادر می‌کنند. (برای مشاهده فایل‌های رهن و اجاره آپارتمان به سایت ملکی دلتا مراجعه کنید.)

یکی از شهروندان تهرانی عنوان کرد: من سه سال است که در خانه‌ای در منطقه ۲۲ تهران مستاجر هستم. قرارداد من و مالک اردیبهشت امسال به پایان رسید. مالک از چند ماه قبل به من اعلام کرد واحد را تخلیه کنم. من با استناد به مصوبه ستاد ملی کرونا خواستار تمدید قرارداد به‌صورت خودکار با افزایش اجاره حداکثر ۲۵ درصد شدم که قبول نکرد و از من شکایت کرد.

حکم تخلیه مسکن

او پیرو شکایت به‌راحتی حکم تخلیه را گرفت و باید به‌زودی خانه را ترک کنم. در حالی که هیچ‌ یک از شرایط نه‌گانه در شکایت مالک از بنده وجود نداشت. این شهروند افزود: دستور تخلیه با استناد به بند ۱۱ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۸۷ و مواد ۳ و ۴ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ صادر شده و اعتنایی به مصوبه ستاد کرونا صورت نگرفته است.

مقاله مطالعه:

«عواملی که منجر به کاهش ساخت و ساز مسکن شد»

حکم تخلیه مسکن

مشاوران‌املاک در قیمت‌گذاری نقش ندارند

مصطفی غیوری، یکی از مشاوران املاک منطقه ۲۰ تهران واقع در شهرری، با بیان اینکه اوضاع مسکن به‌کل از دست همه خارج شده، بیان کرد: سال‌های گذشته، در منطقه شهرری صاحبخانه‌هایی بودند که با کمال میل، خانه‌های خود را به‌طور رایگان یا در ازای اجاره حداقلی به عروس و دامادهای جوان اجاره می‌دادند، اما در حال‌ حاضر موجرانی را می‌بینیم که قیمت‌های فضایی برای اجاره اعلام می‌کنند و می‌گویند یا با این نرخ باید خانه اجاره برود یا می‌گذارم خالی بماند.

مطلب پیشنهادی:  هر آنچه باید درباره خرید خانه در تهران بدانید

وی در ادامه با انتقاد از این مصوبه که مشاوران املاکی که واسطه قراردادهایی با بیش از ۲۵ درصد افزایش اجاره‌بها باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرند و برای آنها پرونده تعزیرات تشکیل می‌شود، گفت: تنش فعلی بازار مسکن ناشی از قیمت‌گذاری مشاوران املاک نیست، بلکه علت، رفتار موجرانی است که سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها را قبول ندارند. از هر ۱۰ مراجعه‌کننده به‌عنوان موجر، ۹ نفر نرخ ملک را خود تعیین کرده و بر آن مصر هستند. زمانی که موجران سقف‌ تعیین‌شده را قبول ندارند، هیچ دلیلی ندارد که فشارهای نظارتی بر مشاوران املاک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …