عواملی که منجر به کاهش ساخت و ساز مسکن شد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به اینکه در سال گذشته قیمت هر متر مربع خانه در تهران 35 درصد افزایش یافته است، قیمت مصالح ساختمانی با افزایش 60 درصدی مواجه بوده است. همین امر سبب شده تا انبوه‌سازان به دلیل تفاوتی که بین هزینه تولید و قیمت مسکن وجود دارد، دست از کار بکشند یا حجم فعالیتشان را به‌شدت کاهش دهند.
کاهش ساخت و ساز در حوزه مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از دنیای اقتصاد، آمارهای بدست آمده از بازار مسکن حاکی از آن است که، طرح یک میلیونی مسکن در همان سال اول در فاز رکود قرار گرفته است. با توجه به گزارش اعلام شده از بانک مرکزی و مرکز آمار، نشان می‌دهد که ورود سرمایه به بازار مسکن در افت شدیدی قرار دارد. همین امر سبب می‌شود که با کاهش ساخت و ساز در حوزه مسکن مواجه شویم.

به گونه‌ای که در سال 1400، 390 هزار واحدی مسکونی ساخته شده است. مقایسه این رقم با رقم ساخت در سال 1399 نشان می‌‍دهد که با کاهش 20 درصدی ساخت و ساز مواجه هستیم. یکی از دلایل کاهش ساخت و ساز در حوزه مسکن، می‌تواند کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش باشد.

کاهش ساخت و ساز در حوزه مسکن

علت کاهش سرمایه در بازار مسکن چیست؟

چنانچه ورود سرمایه به بازار مسکن روند صعودی داشته باشد، باید با افزایش ساخت و ساز ملک مواجه باشیم. اما آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی و سازمان آمار نشان می‌دهد که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش خریدخانه است. به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری ساختمانی حدود ۲۸ تا ۳۵‌درصد بوده است. اما سرمایه‌گذاری در بخش خرید به 60 درصد رسیده است. سرمایه‌گذاری در مقابل حاشیه سود کم، ریسک اقتصادی، توقیف پروژه‌ساختمانی و به فروش نرفتن ملک از عواملی هستند که باعث می‌شوند بیشتر افراد به فکر سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز نباشند. در حالی که خرید ملک علاوه بر اینکه سود سالانه نسبت به تورم بیشتر می‌شود، از ریسک کمتری نیز برخوردار است. این تفاوت در بازار خرید و ساخت باعث شده تا با تورم شدید در بخش خرید و رکود در بخش ساخت مسکن مواجه شویم.

مطلب پیشنهادی:  افزایش تقاضا برای اجاره اتاق‌های 6 تا 15 متری!

مقاله مرتبط:

«ساخت و ساز مسکن را جدی بگیریم»

کاهش ساخت و ساز در حوزه مسکن

ریسک جدید برای سرمایه‌گذاری ساختمانی

علاوه بر رکود در بخش ساخت مسکن، تورم مصالح ساختمانی باعث شده تا سازنده‌ها از یک‌طرف با رکود در بخش خرید و از سوی دیگر، در دوره اخیر با رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی روبه‌رو شده‌اند. در اواخر سال ۱۳۹۹، متوسط قیمت مصالح ساختمانی در شهر تهران نزدیک به ۱۰۰‌درصد افزایش یافت. رشد تقریبا سه‌رقمی قیمت در فصل اول ۱۴۰۰ نیز ادامه پیدا کرد اما در سه‌فصل بعدی، سرعت رشد قیمت مصالح و تجهیزات ساخت‌وساز کم شد. با این حال در سال گذشته، تورم ساخت همواره از تورم مسکن بالاتر بود.

نتیجه‌گیری: تفاوت در بازار خرید و ساخت باعث شده تا با تورم شدید در بخش خرید و رکود در بخش ساخت مسکن مواجه شویم.

پیشنهاد مطالعه:

«کناره‌گیری انبوه‌سازان عامل کاهش ساخت مسکن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …