روند رو به رشد تقاضای غیرمصرفی در بازار ملک

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طی چند سال گذشته، بازیگر اصلی در صحنه معاملات مسکن، خریداران مصرفی یا همان بازیگر اصلی همیشگی این بازار نبود بلکه «تقاضای غیرمصرفی» همواره در بازار ملک وجود داشت.
خرید ملک

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، تقاضای غیرمصرفی با «انتظارات تورمی» وارد بازار مسکن شده است. در این میان، دست‌‌‌کم سه سال تورم بالای ۳۰‌درصد، عرصه را برای تاخت و تاز تورم ملکی در مسیر صعود مساعد کرد.

گفتنی است که در سال ۱۴۰۰ به‌رغم تداوم رشد بالای نقدینگی، چون که در بازار مسکن، انگیزه قوی برای سرمایه‌گذاری ملکی» وجود نداشت، کاهش انتظارات تورمی در ۱۴۰۰ به خاطر شکل‌‌‌گیری خوش‌بینی به آینده اوضاع و اقتصاد رقم خورد. در نتیجه این بازار از هجوم تورم‌ساز نقدینگی تا حدودی در امان ماند.

حتی فروشنده در بازار مسکن ۱۴۰۰ زیاد هم شد. همین اتفاق یعنی کاهش میل به خرید سرمایه‌‌‌ای و فروش واحدهای مسکونی از قبل سرمایه‌گذاری شد.

خریداران مصرفی مسکن

نیم‌‌‌دهه رکود تولید مسکن

بازار تولید مسکن از اوایل نیمه دوم دهه ۹۰ با رکود سنگین آن هم به شکل تصاعدی روبه‌رو شد. تیراژ ساخت خانه در تهران و اغلب شهرهای کشور طی ۵ سال گذشته به طور میانگین معادل حدود نصف سال‌های قبل شد.

رکود ساخت باعث کاهش عرضه خانه‌‌‌های نوساز در بازار معاملات ملک شد. در این میان، خریدهای سرمایه‌‌‌ای با چراغ سبز مالیاتی از طرف دولت به «نجماد بخش قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی در بازار و محرومیت متقاضیان حاضر در بازار از عرضه این واحدها منجر شد.

مطلب پیشنهادی:  مشکلات خرید خانه در حاشیه اتوبان

از سوی دیگر، بازار مسکن همان‌طور که در سال ۹۷ و بخشی از ۹۸، تحت‌تاثیر «شوک ارزی» قرار گرفت و انتظارات تورمی در این بازار از محل رشد قیمت دلار شارژ شد، در نیمه دوم ۹۸ و ۵ ماه اول ۹۹ نیز به شدت تحت‌تاثیر «بورس تهران» بود.

اما آنچه در حال حاضر مطرح است، نقش ثروت انباشته بورس از سال‌های اخیر بر حرکت سرمایه‌‌‌ها به بازار ملک است. این نقش به خصوص در بهار امسال، پررنگ بود.

البته اگر روند رشد قیمت مصالح ساختمانی در حال حاضر، صفر شود، سازنده می‌تواند «قیمت فروش واحدهایی که امروز ساخت آنها را استارت می‌‌‌زند، با احتساب تورم عمومی نسبت به سطح فعلی قیمت ملک، در نظر بگیرد. البته همین مدل هم بعید است در ماه‌‌‌های آینده مورد قبول تقاضای مسکن باشد.

مطالعه بیشتر: مطلب «گسترش ظرفیت طرح ملی برای 4 استان» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «روند رو به رشد تقاضای غیرمصرفی در بازار ملک» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…