شرایط فروش ملک با وکالت بلاعزل

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چنانچه قصد نقل و انتقال ملک به وسیله وکالت بلاعزل را دارید قبل از آنکه وکالت شما به دلیل فوت، جنون یا سفه باطل شود سند خود را ثبت رسمی کنید.
قانون وکالت بلعزل

هنگامی که قراردادی میان دو نفر منعقد می‌شود قصد طرفین از انجام معامله در آن قید می‌شود. در صورتی که بعد از عقد قرارداد یکی از طرفین هدفی جز آنچه که در قرارداد آمده داشته باشد، قانون مواردی را قبول می‌کند که در قرارداد ذکر شده است. طی سالهای اخیر قوه قضائیه بیشتر با مواردی مواجه شده است که در آن فرد در غالب وکیل انتقال مالکیت را انجام می‌دهد.

در چنین مواقعی این سوال مطرح می‌شود که آیا فروش ملک با وکالت بلاعزل جنبه قانونی دارد؟ اگر در پوشش وکالت هدف انتقال ملک باشد صحیح نیست. چرا که در هر صورت عقد وکالت با جنون، فوت و سفه فسخ می‌شود درحالی که حق مالکیت وکیل بر مال، پا برجا می‌ماند.

نقش وکالت

نقش وکالت‌نامه بلاعزل در انتقال

وکالت بلاعزل به معنای دادن اختیارات کامل به فرد دیگر برای فروش ملک است. وکالت بلاعزل غیر قابل فسخ و پایدار می‌باشد. درصورتی که معامله با وکالت بلاعزل انجام شود جایز است. با فوت و جنون طرفین وکالت باطل می‌شود. در نتیجه شما نمی‌توانید بعد از فوت شخص مالکیت خود را نسبت به ملک به اثبات برسانید.

شرایط عقد قرارداد

شرایط عقد قرارداد با وکالت بلاعزل

ممکن است به دلیل ضیق وقت، نداشت زمان کافی برای نقل و انتقال، نداشتن دسترسی به سند یا عجله فروشنده برای فروش ملک خود مابین طرفین وکالت بلاعزل منعقد می‌شود. در چنین شرایطی توجه به چند نکته ضروری است.

  • نداشتن حق فروش

با توجه به آنکه قانون در مواردی به فرد امتیازاتی می‌دهد اما به تبع یک سری محدودیت را پیش‌روی او قرار می‌دهد. برای مثال هنگامی که خودرو خود را با معافیت گمرکی وارد کشور می‌کنید در سند خودرو ذکر می‌شود که مالک تا 5 سال حق فروش را ندارد. در این حال فرد برای آنکه قانون را دور بزند از قالب وکیل براي عمل خلاف قانون خود استفاده می‌کند.

  • تعهد به عدم انتقال

در مواردی ممکن است که فرد از حق فروش منع نشده باشد. اما باید تعهد دهد که تا مدت معینی مال خود را انتقال ندهد. در چنین شرایطی شخص برای آنکه قانون را دور بزند و از پرداخت خسارت شانه خالی کند از وکالت به عنوان پوشش استفاده می‌کند.

  • فسخ قرارداد با فوت شخص

در شرایطی که شما ملکی را با وکالت بلاعزل خریداری کرده‌اید، اما هنوز سند آن را به طور قطع به نام خود نزده باشید با فوت شخص وکالت باطل شده است. در این مواقع باید یکی از وارثین برای شما سند انتقال را امضا کنند.

مطلب پیشنهادی:  عباس‌آباد، محله‌ای گران قیمت در اصفهان

مدارک لازم

مدارک لازم برای تنظیم وکالت‌نامه

  1. همراه داشت کارت ملی ، شناسنامه و کپی آن برای هردو طرف وکیل و موکل
  2. سند مالکیت منگوله دار یا تک برگی
  3. بنچاق انتقال ملک به نام موکل (مالک فعلی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «شرایط استفاده از مشاعات ساختمان» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «شرایط فروش ملک با وکالت بلاعزل» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «شرایط فروش ملک با وکالت بلاعزل» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…