به چند درصد مستاجران وام ودیعه مسکن تعلق می‌گیرد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از تسهیلاتی که قرار شد در راستای حمایت از مستأجران در اختیار آنها قرار گیرد، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن تا سقف‌های ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان برای مستأجران تهرانی، کلانشهرها و سایر شهرها بود. این در حالی است که وام ودیعه فقط به 4 درصد مستاجران می‌رسد.
حمایت از مستاجران

به گزارش دلتا مگ به نقل از مهر، در حالی اعطای وام ودیعه مسکن در راستای حمایت از مستاجران توسط بانک مرکزی بخشنامه شده است که تسهیلات ودیعه مسکن از محل منابع ساخت مسکن که قرار است بانک‌های عامل به سازندگان و متقاضیان تولید مسکن پرداخت کنند، تامین شود.

در همین خصوص فرشید ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است، دولت اخیراً تصمیمی اتخاذ کرد که توسط رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد؛ بر این اساس قرار است از محل منابع جهش تولید مسکن ۴۰ هزار میلیارد تومان به وام ودیعه اجاره مسکن اختصاص یابد.

آنطور که وی می‌گوید: جدا از تأمین منابع مالی این تسهیلات، اصل این تسهیلات نمی‌تواند سطح پوشش بالایی از مستأجران را داشته باشد و به همه متقاضیان تعلق بگیرد.

حمایت از مستاجران

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: بر اساس محاسباتی که داشته‌ایم تنها به ۴ درصد از متقاضیان، وام ودیعه تعلق می‌گیرد.

ایلاتی با اشاره به محدودیتی که وام ودیعه مسکن در پرداخت به مستأجران مشمول آن وجود دارد، گفت: این تسهیلات نمی‌تواند در کلان بازار مسکن مؤثر باشد لذا نه تنها نتیجه مثبت ندارد بلکه برعکس تأثیر منفی داشته و شرایط بازار اجاره مسکن را از این هم بدتر می‌کند و به تورم انتظاری دامن می‌زند؛ چون این انتظار در موجران و مالکان ایجاد می‌شود که می‌توانند علاوه بر تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته، مبالغ بیشتری را هم از مستأجران مطالبه کنند.

مطلب پیشنهادی:  مالیات در یک قدمی بیش از ۲۱ میلیون خانه

او بر این باور است که وام ودیعه اساساً سیاست اشتباهی است که باید اصلاح شود. او ابراز داشت: اشتباه بزرگ‌تر هم این است که برای اجرای آن، از محل منابع جهش تولید مسکن بخواهیم این تسهیلات را تأمین مالی کنیم که باید اصلاح شود یا اینکه به طور کلی اعطای وام ودیعه مسکن از دستور کار دولت خارج شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «قراردادهای دلاری اجاره خانه، پدیده جدید در بازار مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …