نکاتی در خصوص تحویل ملک

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر شما هم برای تحویل گرفتن ملک خود با مشکلات و اختلافاتی مواجه شدید، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
نکاتی در خصوص تحویل ملک

گاهی ممکن است یک فرد خانه‌ای را خریداری یا اجاره کرده ولی مالک آن، خانه را در زمان مقرر شده تحویل ندهد. معمولا در صورت بروز این اتفاق، درگیری‌ها و اختلافات زیادی پیش می‌آید که برای جلوگیری از آن راه‌حل‌هایی وجود دارد. برای آشنایی با این راه‌حل‌ها، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

مسئولیت پرداخت هزینه های تحویل ملک

هزینه اجرای تعهد اصولا با متعهد است؛ در نتیجه اگر تحویل ملک مستلزم صرف هزینه‌ای باشد، فروشنده مسئول پرداخت این هزینه‌ها خواهد بود؛ مگر آن که طرفین بر خلاف این امر توافق کرده باشند.

مسئولیت پرداخت هزینه های تحویل ملک

تحویل ملک معیوب یا ناقص

اگر پیش از تسلیم خانه به خریدار، عیب یا نقصی در آن به وجود آمده باشد، خریدار می‌تواند نسبت به فسخ عقد بیع در دادگاه اقدام نماید.

تحویل ملک متعذر التسلیم

لازم به تذکر است اگر تحویل خانه فروخته شده در زمان انعقاد عقد بیع غیر ممکن باشد و خریدار نیز قادر به تسلم نبوده و همچنین ثالث هم قادر به تسلیم ملک نباشد، عقد بیع باطل است.

مطالبه خسارت تاخیر در تحویل ملک

مطالبه خسارت تاخیر در تحویل

در صورت تاخیر فروشنده در ایفاء تعهد خود مبنی بر تحویل خانه به خریدار، علاوه بر طرح دعوای الزام به تحویل ملک، مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد نیز امکان‌پذیر است. برای رسیدگی به دعوای الزام به تحویل خانه، می‌توانید به دادگاه عمومی مراجعه نمایید. پس از قطعیت رای دادگاه مبنی بر الزام فروشنده به تحویل و صدور اجرائیه، فروشنده مکلف به تحویل خانه مربوطه می‌باشد. اگر ملک در تصرف شخص ثالث باشد و شخض ثالث، مدرکی دال بر مالکیت خود ارائه ندهد، حکم دادگاه به اجرا در خواهد آمد. البته شخص ثالث که مدعی حقی برای خود در ملک مشار الیه باشد می‌تواند اقدام به طرح دعوا نماید.

مطلب پیشنهادی:  هزینه ساخت، قیمت مسکن را بالا برد

مطالعه بیشتر: مطلب «تنظیم سند رسمی اجاره و نکات مربوط به آن» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «نکاتی در خصوص تحویل ملک» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…