باید‌ها و نباید‌های آپارتمان‌ نشینی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه به دلیل افزایش جمعیت و کم بودن فضا و ارزان‌تر بودن آپارتمان‌ها، بیشتر مردم به آپارتمان‌نشینی روی آورده‌اند، ولی این یک واقعیت است که هنوز هم فرهنگ آپارتمان‌نشینی در میان مردم ما به‌خوبی رواج پیدا نکرده است و بسیاری قوانین آپارتمان‌نشینی را رعایت نمی‌کنند.
فرهنگ آپارتمان‌ نشینی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، برخی افراد ذهنیت قدیمی خود را که در خانه‌های حیاط‌دار داشته‌اند، در آپارتمان نشینی نیز حفظ کرده‌اند و به ضرب‌المثل «چهاردیواری اختیاری» اعتقاد کامل دارند! این در حالی است که آپارتمان‌ نشینی فرهنگ و قوانین مخصوص خود را دارد. در این شماره تلاش کرده‌ایم شما را با مهم‌ترین و مؤثر‌ترین قوانین زندگی در آپارتمان آشنا کنیم.

نکات مهم درباره فرهنگ آپارتمان‌ نشینی

شاید اولین و مهم‌ترین نکته آن است که بدانیم ضرورت زندگی در آپارتمان‌ها اطلاع از قوانین آپارتمان‌ نشینی است تا با رعایت این قوانین، زندگی آرام‌تری داشته باشیم.

قبل از اینکه در آپارتمان ساکن شوید، درباره حق استفاده از پارکینگ و انباری مطلع شوید و جای دیگران را نگیرید. خاطرتان باشد از شروط ابتدایی داشتن رابطه سالم با همسایه‌ها این است که به حقوق دیگران احترام بگذارید.

فرهنگ آپارتمان‌ نشینی

شما فقط اختیار واحدی را دارید که مالک آن هستید. از قوانین مهم آپارتمان‌نشینی این است که بدانید حق دخالت در زندگی دیگر واحد‌ها را ندارید.
وسایلی مانند کفش، گلدان و … را در راه‌پله که بین ساکنان مشترک است نگذارید. درباره اجسامی که برای تزیین و زیبایی در فضای مشاع آپارتمان قرار می‌گیرند، همه اعضا در جلسات ساختمان تصمیم می‌گیرند.

مطلب پیشنهادی:  سهم استان اصفهان در مسکن دولتی ۵.۷ درصد است

انواع مالکیت در آپارتمان‌نشینی

به طور کلی، مالکیت در آپارتمان به ۲ بخش تقسیم می‌شود: (مالکیت قسمت‌های عمومی و قسمت‌های اختصاصی.)

حق استفاده از بخش‌های عمومی محدود به یک یا چند واحد آپارتمان نیست بلکه به همه مالکان به نسبت سهم آن‌ها در ساختمان تعلق دارد. به عبارتی، این قسمت‌ها تحت مالکیت مشاع همه شرکای ملک است.

تأسیسات مربوط به راه‌پله از قبیل وسایل تأمین روشنایی، تلفن و آسانسور و پشت بام جزو قسمت‌های عمومی آپارتمان است.

برخلاف قسمت‌های مشترک که عمومی است، بخش‌های اختصاصی مالکان خاصی دارند که هریک از آن‌ها با در دست داشتن سند مالکیت، محدوده مالکیت مشخصی دارند.

برخی مصادیق قسمت‌های اختصاصی عبارت‌اند از: فضای داخلی هر واحد، انباری شخصی و جای پارک اختصاصی.

مطالعه بیشتر: مطلب «نکاتی درباره فرهنگ مهمانی در عصر آپارتمان‌ نشینی» در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…