زنان از این حقوق مالی که دارند، آگاه نیستند

5
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر عقدی که در قانون پیش‌بینی شده است، دارای یک‌سری آثار بوده و همچنین یکسری حقوق و تکالیف را برای طرفین به‌وجو می‌آورد. یکی از این عقو مهم، عقد نکاح بوده که دارای شرایط و آثار خاص خود است.
حقوق مالی زنان

حقوق مالی زنان از جمله مسائل و موضوعات مهمی است که افراد از تمام آن اطلاع ندارند و فقط تصور می‌شود که زن با ازدواج دارای حقوق مالی نظیر مهریه و نفقه می‌شود؛ بنابراین به‌محض عقد ازدواج زوجین دارای تکالیف و همچنین حقوقی می‌شوند. همراه دلتامگ باشید.

حقوق مالی زنان

در این مطلب ما قصد داریم به شما بگوییم که زنان علاوه بر مهریه و نفقه دارای چه حقوقی می‌شوند.

حق اجرت‌المثل

طبق قانون زنان علاوه بر مهریه و نفقه دارای حقوق دیگری به نام اجرت‌المثل هستند. به‌واسطه کارهایی که از طرف زن در زندگی مشترک انجام می‌شود، قانون‌گذار مزدی را تحت عنوان اجرت‌المثل برای ایام زوجیت زنان در نظر گرفته است که برای پرداخت آن شرایط خاصی وجود دارد.

اجرت‌المثل در صورتی به‌عنوان یکی از حقوق زنان به آن‌ها از طرف مرد پرداخت می‌شود که زن اثبات کند انجام کارهای خانه بدون آنکه وی قصد انجام آن‌ها را داشته باشد، اجرا شده است. درصورتی‌که اگر زن بنا به دلایل قانونی، مستحق دریافت اجرت‌المثل نباشد، مالی با عنوان نحله نیز به او تعلق خواهد گرفت.

در حالت کلی و طبق قانون اجرت‌المثل زنان برای عقد دائم است؛ اما اگر شرایط قانونی وجود داشته باشد، خانمی که در صیغه مردی است نیز می‌تواند درخواست مطالبه این حق را داشته باشد.

حق اجرت‌المثل

حقوق مالی زنان مثل حق ارث

یکی دیگر از حقوق مالی زن در زندگی مشترک ارث است که طبق قانون به میزان مشخصی از اموال شوهر را در بر می‌گیرد. حق ارث برای زن تنها در عقد دائم وجود داشته و در ازدواج موقت، زن از همسر خود ارثی نمی‌برد.

اگر  مرد از همسر خود زودتر فوت کند، طبق قانون و مقررات ارث زن می‌تواند از دارایی مرد طبق میزانی که قانون‌گذار تعیین کرده است، حق ارثیه داشته باشد.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که جدای از حق ارث که به زن تعلق می‌گیرد، زوجه می‌تواند بعد از فوت همسر خود مهریه را نیز از اموال مرد دریافت و مطالبه کند. در واقع حق مهریه که از ماترک همسر متوفی دریافت شده از حق ارث متمایز است.

مطلب پیشنهادی:  مجازات ازدواج سفید چیست؟

حقوق مالی زنان مثل حق تنصیف دارایی

دامنه حقوق مالی زنان در زندگی مشترک به موارد ذکر شده محدود نشده؛ بلکه حق تنصیف اموال شوهر نیز در این زمینه از موارد گفتنی است. اجرای این حق دارای شرایط خاصی بوده که یکی از این شرایط آن است که شوهر در زمانی که اقدام به انعقاد عقد نکاح می‌کند، چنین شرطی از سوی مرد را قبول کرده و در سند ازدواج نیز با امضای شوهر به‌عنوان یکی از شروط ضمن عقد قرار گیرد.

شرط دیگر برای حق تنصیف اموال شوهر آن است که درخواست طلاق از طرف مرد باشد. لازم به ذکر است که به آن دسته از اموالی که بعد از عقد نکاح به‌عنوان شرط تنصیف دارایی به زن می‌رسد که مرد کلیه اموال مربوطه را بعد از عقد ازدواج به دست آورده باشد و اموال قبل از عقد نکاح برای این حق قابل‌قبول نیست.

باتوجه‌به این که حق تنصیف اموال شوهر، حق مالی زن در زندگی مشترک محسوب می‌شود ولی زن تنها در صورتی می‌تواند این حق را از شوهر خود مطالبه کند که موضوع طلاق مطرح شده باشد.

حقوق مالی زنان مثل حق تنصیف دارایی

حق مستمری شوهر

و در نهایت حق مستمری شوهر جزو یکی از حقوق مالی مهم زن محسوب شده که بعدازاین که شوهر فوت کرد، زن می‌تواند از حقوق مستمری او استفاده کند. فوت شوهر و مستمری‌بگیری او از جمله شرایط اساسی حق مزبور به شمار می‌رود. همان‌طور که زن با فوت شوهر می‌تواند از اموال او ارث ببرد، حق مستمری نیز تنها بعد از فوت همسر به او خواهد رسید.

5 دیدگاه

  1. ناشناس

    30 آبان 1402 در 2:14 ب.ظ

    سلام عالی وسوال اگر همسر قبلاز فوت تمام اموالش رو به یکی از بچه ها داده و زن ۳۵ سال زندگی کرده ارث ‌

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      30 آبان 1402 در 4:03 ب.ظ

      سلام دوست عزیز اگر مرد تمام اموال خودش را در زمان حیات به نام فرزند کند و هیچ ماترکی نمانده باشد به زن اث نمی‌رسد اما اگر تمام اموال خودش را وصیت کرده باشد تنها یک سوم این وصیت نافذ است و مابقی اموال به زن می‌رسد.

      پاسخ

  2. ناشناس

    9 آذر 1402 در 8:47 ق.ظ

    ‌مطالب حقوقی تان بسیار عالی و کاربردی هست

    پاسخ

  3. ناشناس

    9 آذر 1402 در 8:49 ق.ظ

    به نظر من باید به زن برسد چون زن چون زن بعد از خدا تکیه گاهی جز شوهر ندارد

    پاسخ

  4. ناشناس

    9 آذر 1402 در 9:17 ق.ظ

    مطالبی رو که در این گجله گنجانیدید بسیار عالی و پر کاربرد میباشد تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…