مراحل سند زدن ملک تجاری

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از نکات بسیار مهم هنگام خرید املاک تجاری موضوع مالیات بر درآمد مشاغل است. قبل از سند زدن ملک تجاری، خریدار باید از پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل اطمینان پیدا کند.
مراحل سند زدن ملک تجاری

همانطور که می‌دانید، هر ساختمان کاربری متفاوتی دارد. معمولا نوع کاربری ملک در سند آن نوشته خواهد شد. کاربری ملک به هشت دسته تقسیم می‌شود که یکی از انواع آن، کاربری تجاری می‌باشد. با دلتا مگ همراه باشید تا به توضیحاتی درباره ملک تجاری و سند زدن آن بپردازیم.

سند ملک تجاری

ملک تجاری ملکی است که در آن ساختمانی با هدف استفاده در تجارت و کسب‌وکار بنا شده و یا در آن واحدهای تابع قانون تجارت یا واحدهای صنفی فعالیت دارند. ساختمان‌های تجاری شامل انواع مغازه‌، رستوران، عمده فروشی، دفاتر خدماتی مانند دفاتر بیمه، آژانس مسافرتی و … می‌باشد. در ملک‌های تجاری، مهم‌ترین مسئله، دارا بودن مجوز شهرداری برای کاربری تجاری است.

سند ملک تجاری

سند ملک‌های تجاری مانند سند ملک مسکونی ابتدا به صورت منگوله‌دار دفترچه‌ای بود، بعد از سال ۱۳۹۰ به دستور دولت اسناد املاک تجاری برای امنیت بیشتر مانند سند ملک‌های مسکونی به صورت تک برگ درآمد. در نتیجه برای نقل و انتقال، سند باید به صورت تک برگ باشد.

مراحل سند زدن ملک تجاری

سند زدن ملک تجاری مانند ملک مسکونی است. اما مسئله مهمی که هنگام خرید و فروش املاک تجاری باید مشخص شود، موضوع سرقفلی است. خرید ملک تجاری که دارای حق سرقفلی و یا حق کسب و پیشه است دردسرهایی دارد. پس بهتر است اقدام به خرید ملک تجاری نمایید که فاقد سرقفلی است. قبل از مراحل سند زدن ملک تجاری حتماً از فقدان سرقفلی یا حق کسب و پیشه و یا تجارت در ملک تجاری مورد مطمئن شوید، در صورت اطمینان از عدم داشتن سرقفلی و انتقال آن به دیگری، در متن قرارداد خرید ملک تجاری این مورد را ذکر نمایید که در صورتی که کسی ادعایی در مورد حق سرقفلی نسبت به ملک مذکور داشت، قرارداد قابل فسخ باشد.

مطلب پیشنهادی:  چگونگی حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق

سند زدن ملک تجاری

 از دیگر نکاتی که قبل از سند زدن ملک تجاری باید رعایت شود، وضعیت بدهی ملک به نهادهای عمومی و دولتی است. چناچه ملک دارای بدهی پرداخت نشده به هریک از نهادهای مربوطه را داشته باشد، این بدهی به خریدار جدید منتقل می‌شود و خریدار باید آنها را پرداخت کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «در خرید ملک تجاری به این نکات توجه کنید!» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …