چگونگی حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حذف نام همسر سابق از شناسنامه از جمله مواردی است که افراد بایستی از شرایط و نحوه آن اگاه شوند که ما در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم.
خذف اسم همسر از شناسنامه یکی از موضوعات مهم است که در این مطلب آگاه می شوید.

چگونگی حذف نام همسر از شناسنامه یکی از سؤالات بسیار کاربردی اشخاص است که آنها لازم است اطلاعات زیادی دراین‌خصوص بدانند و هر یک از طرفین با آشنایی کامل از قوانین آن اقدام به انجام این کار نمایند. همراه دلتامگ باشید.

بررسی قانون جدید حذف اسم همسر از شناسنامه

درگذشته هیچ یک از زوجین نمی‌توانست پس از طلاق، طلاق توافقی یا فوت همسر نام او را از شناسنامه خود خارج نماید. اما قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه بر این امر تأکید دارد که زن یا مرد می‌توانند با داشتن شرایط قانونی اقدام به حذف نام همسر سابق خود نمایند.

تا قبل از تصویب قانون جدید هیچ یک از زوجین حق حذف نام همسر خود از شناسنامه را نداشت، اما با تصویب این قانون و با حفظ شرایط مندرج در آن، هر یک از طرفین امکان حذف نام همسر بعد از طلاق یا فوت را دارد. بر اساس قانون ثبت‌احوال، زن می‌تواند نام همسر سابق خود را که از وی طلاق‌گرفته و یا فوت شده است از شناسنامه حذف نمایید. البته این موضوع در صورتی است که همسر سابق وی ازدواج مجدد کرده باشد.

بررسی شرایط موردنیاز برای حذف نام همسر سابق

زمانی که شما می‌خواهید نام همسر خود را از شناسنامه حذف نمایید، بایستی یک سری اصول و شرایط را رعایت نمایید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

چنانچه زن باکره باشد

اگر بعد از ازدواج هیچ رابطه‌ زناشویی بین طرفین نباشد و زن همچنان باکره باشد می‌تواند با مراجعه به پزشکی قانونی گواهی خود را دریافت و اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه بنمایید. لازم به ذکر است که دوشیزه بودن خانم، بایستی با تأیید پزشکی قانونی همراه باشد و بدون آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

چنانچه زن باکره نباشد

در این جا هر یک از طرفین بعد از ازدواج دوم خود می‌توانند درخواست حذف اسم همسر از شناسنامه را بنمایند. در واقع دوشیزه نبودن خانم هیچ ربطی به انجام این کار ندارد و تنها در صورتی این موضوع امکان‌پذیر است که ازدواج دوم یکی از طرفین ثبت شده باشد.

چنانچه مرد فوت کرده باشد

زمانی که مرد فوت کند، همسر می‌تواند راحت‌تر اسم زوج خود را از شناسنامه حذف کند و می‌تواند با مراجعه به محاکم قانونی روال مربوطه را انجام دهد.

مطلب پیشنهادی:  در هنگام اجاره ملک حتما به این نکات توجه کنید!

بررسی شرایط موردنیاز برای حذف نام همسر سابق

چه مدارکی برای حذف نام همسر از شناسنامه نیاز است؟

در اینجا به شما خواهیم گفت که چه مدارکی برای این کار نیاز دارید، اما این موضوع را در نظر بگیرید که این مدارک برای هر شخص متفاوت که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت:

مدارک لازم در زمانی که زن باکره باشد

  • گواهی بکارت را از پزشکی قانونی دریافت نمایید. سند طلاق خود را به همراه داشته باشید.
  • اجراشدن حکم طلاق و دارابودن مدرک آن
  • مدارک هویتی فرد
  • دارابودن معرفی‌نامه از دادگاه

مدارک لازم در زمانی که زوجه باکره نباشد

  • ازدواج ثبت شده باشد و مدارک آن نیز موجود باشد.
  • به‌همراه‌داشتن سند طلاق
  • مدارک هویتی اشخاص

مدارک موردنیازی در صورت فوت همسر

  • همراه‌داشتن گواهی فوت متوفی
  • دارابودن سند ازدواج
  • مدارک هویتی هر یک از طرفین

مدارک بالا در زمان مراجعه به مراجع قانونی برای حذف نام همسر از شناسنامه لازم و ضروری است و بدون این موارد امکان انجام این موضوع وجود ندارد.

چه مدارکی برای حذف نام همسر از شناسنامه نیاز است؟

در صورت وجود فرزند چه شرایطی برای حذف نام همسر از شناسنامه وجود دارد؟

زمانی پیش می‌آید که شخص می‌خواهد با وجود فرزند اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه بنماید، در این صورت، نام فرزند از شناسنامه وی و پدر و مادر حذف نخواهد شد. در واقع طرفین می‌توانند نام همسر خود را از شناسنامه پاک نمایند. پس در هیچ صورتی نام پدر و مادر از شناسنامه فرزند پاک نخواهد شد.

سخن آخر

ما در این مطلب در خصوص چگونگی حذف نام همسر از شناسنامه صحبت کرده‌ایم تا شما در صورت وجود این مسئله بتوانید با مراجعه به محاکم قانونی، مشکل خود را حل نمایید. در واقع زن با وجود یک سری شرایط می‌تواند نام همسر خود را از شناسنامه حذف نمایید و مرد نیز در صورت فوت همسر و یا ازدواج دوم بنا بر بررسی شرایط امکان این کار را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…