انواع وکالت حقوقی را بشناسید

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای افرادی که وقت انجام کارهای حقوقی خود را ندارند و نمی‌توانند به آن‌ها رسیدگی کنند، وکالت‌نامه کمک بسیاری می‌کند.
انواع وکالت حقوقی چیست؟

وکالت‌نامه برای بسیاری از افراد به‌علت نداشتن وقت کافی بسیار مناسب است که از آن استفاده کرده و انجام کارهای حقوقی را به فرد دیگری بسپارند. به‌عبارتی به آن‌ها وکالت می‌دهند. وکالت انواع مختلفی دارد که در دلتا مگ به شرح آن می‌پردازیم.

وکالت‌نامه چیست؟

وکالت به این معناست که شما انجام کارهای حقوقی خود را به فردی تحت عنوان وکیل بسپارید. وکالت یک قرارداد دو طرفه است که در آن، دو طرف نسبت به هم مسئولیت‌ و حقوق مشخصی دارند.

انواع وکالت

وکالت محضری: اگر فردی پرمشغله هستید و نمی‌توانید به کارهای حقوقی خود رسیدگی کنید، وکالت محضری برای شما ایجاد شده است. شما با استفاده از وکالت محضری، به صورت رسمی، انجام کارهای خود را به دیگران می‌سپارید. معمولا از این نوع وکالت برای فروش و نقل و انتقال یا انجام دادن کاری استفاده می‌شود.

وکالت محضری دو حالت دارد:

1.وکالت ساده: در این نوع وکالت، هر وقت که بخواهید می‌توانید وکیل خود را عزل کنید، البته این حق دوطرفه است یعنی وکیل هم می‌تواند از طرف خودش استعفا دهد.

2.وکالت بلاعزل: همانطور که از نام آن پیداست، موکل نمی‌تواند به راحتی وکیل خود را عزل کند. معمولا این نوع وکالت برای خرید و فروش ملک و ماشین و غیره استفاده می‌شود.

امضا زدن وکالت‌نامه

برای انجام وکالت محضری باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. از یک دید دیگر، وکالت محضری به دو حالت وکالت تام و مقید هم تقسیم می‌شود. در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

وکالت تام و مقید

  • وکالت تام: به احتمال زیاد نام این نوع وکالت برای شما آشنا است. در وکالت تام که به آن وکالت مطلق یا تام‌الاختیار نیز می‌گویند، نماینده یا وکیل اختیار تام دارد تا کارهای موکل را انجام دهد. به عبارتی برای انجام آن‌ها به اجازه موکل نیازی ندارد.
  • وکالت مقید: در وکالت مقید بر خلاف وکالت تام، فرد اختیار کامل نداشته و فقط در حوزه‌ای که موکل مشخص کرده است، اجازه عمل دارد. این نکته را فراموش نکنید که در این نوع وکالت باید همه سازمان‌ها و مراکز موردنظر برای انجام امور حقوقی توسط وکیل یا نماینده مشخص شده باشد.
مطلب پیشنهادی:  نکاتی در رابطه با شرایط اجاره

مدارک موردنیاز برای تنظیم وکالت‌نامه محضری، مدارک شناسایی وکیل و موکل و کپی آن می‌باشد. این نکته را فراموش نکنید که اگر می‌خواهید برای خرید و فروش اتومبیل وکالت دهید، سندی که نشان دهد موکل صاحب ماشین است را باید به دفترخانه تحویل دهید.

وکالت‌نامه

وکالت کاری: یکی از انواع وکالت حقوقی، وکالت کاری است. در این نوع وکالت، به نماینده اجازه داده می‌شود تا کارهای اداری را انجام دهد. در این نوع وکالت، وکیل حق تصرف در اموالی که در قرارداد ذکر می‌شود را ندارد. به‌علاوه، زمان پایان وکالت باید در قرارداد ذکر شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «نحوه خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…