خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قراردادهای وکالتی، شما به طور قطع مالک ملک نیستید. چرا که امکان دارد فروشنده هر زمان که بخواهد قرارداد را لغو کند. بنابراین بهتر است در معامله وکالتی ملک، هر چه سریع‌تر اقدام به تهیه سند کنید.
وکالت‌نامه

این روزها افراد به دلیل مشغله زیاد، با کمبود وقت مواجه هستند. در نتیجه مجبور می‌شوند هنگام نقل و انتقالات، برای آنکه وقت زیادی را به سند زدن سپری نکنند وکالت‌نامه‌ای تنظیم کنند. استفاده از وکالت‌نامه برای خرید و فروش معایب و مزایای زیادی به همراه دارد. چنانچه قصد نقل و انتقال ملک را دارید، توصیه می‌کنیم برای آنکه معامله موفقی را تجربه کنید، از تمام نکات مربوط به وکالت‌نامه آگاه باشید. برای آگاهی از این نکات تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

وکالت‌نامه

 

وکالت به چه معناست؟

به قراردادی که بین دو نفر منعقد می‌شود وکالت می‌گویند. مطابق این قرارداد یک طرف به طرف دیگر جهت انجام امور شخصی خود وکالت قانونی می‌دهد. به فرد وکالت دهنده موکل، و به طرف مقابل وکیل می‌گویند. وکالت‌نامه به صورت کتبی و در دو نسخه تهیه می‌شود. برای آنکه وکالت‌نامه از اعتبار قانونی برخوردار باشد باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شود.

وکالت‌نامه

مفهوم وکالت در نقل و انتقال ملک به چه معناست؟

در قانون مدنی جمهوری اسلامی، وکالت‌نامه عهدی است که یکی از طرفین انجام امور طرفی دیگر را بر عهده می‌گیرد. فردی که مسئولیت انجام امور را بر عهده می‌گیرد، وکیل نام دارد.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید، مطلب«حق شفعه در فروش ملک مشترک» را در دلتامگ دنبال کنید.

وکالت‌نامه

نکات مهم در معاملات وکالتی

  • در معامله‌های کلان که از طریق وکالت‌نامه صورت می‌گیردT الزامی است که قبل از انجام معامله اعتبار این قرارداد از دفترخانه‌ای که تنظیم سند در آن انجام گرفته است، کتباً استعلام شود.
  • مبایعه‌نامه و وکالت‌نامه تکمیل کننده یکدیگرند. در صورتی که در انجام معامله‌ای مبایعه‌نامه نباشد، تنها با وکالت‌نامه معامله انجام نمی‌شود.
  • برای آنکه از وکالت‌نامه سوءاستفاده نشود، بهتر است زمانبندی برای آن قرار داده نشود.
مطلب پیشنهادی:  اراضی‌بایر چیست و تفاوت آن با اراضی‌موات

وکالت‌نامه

عواقب معاملات ملک با وکالت‌نامه

گاهی اوقات در معاملات ملک، فروشنده برای انتقال قطعی سند به خریدار وکالت بلاعزل می‌دهد. بسیاری از افراد بر این باورند که خریدار با وکالت بلاعزل هر زمان که بخواهد می‌تواند ملک را به نام خود کند. اما باید گفت این باور اشتباه است. چرا که فروشنده هر زمان که بخواهد می‌تواند وکالت را باطل کند. از سوی دیگر مطابق قانون در صورتی که هر یک از طرفین فوت کنند وکالت به طور خودکار باطل می‌شود.

نتیجه‌گیری: همانطور که گفته شد وکالت‌نامه قراردادی است که در آن یکی از طرفین وظیفه انجام امورات طرف دیگر را بر عهده می‌گیرد. اگرچه این قرارداد موجب می‌شود تا حد زیادی در وقت صرفه‌جویی شود اما دردسر و مشکلات زیادی به همراه دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نحوه صدور سند برای ملک‌های‌جاری» را در دلتامگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید، مطلب«خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه» را در دلتامگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…