انتظار خانه‌دار شدن به 64 سال رسید

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاون شهردار تهران اعلام کرد: به طور میانگین، شاخص دسترسی به مسکن برای خانوارها به 64 سال رسیده است. 
شاخص دسترسی به مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، حمیدرضا صارمی معاون شهردار تهران عنوان کرد: در بند 21 ماده 55 قانون شهرداری‌‌ها، به صراحت عنوان شده است که شهرداری‌ها موظف به اتخاذ تدابیر لازم به منظور احداث خانه‌های ارزان ‌قیمت برای افراد بی‌بضاعت ساکن شهر هستند.

وی با اعلام اینکه حدود نیمی از خانواده‌های ساکن تهران اجاره‌نشین هستند، اظهار داشت: سهم اجاره در سبد خانوارهای تهرانی به طور میانگین به 65 درصد رسیده است که این موضوع منجر به کاهش سهم سایر مخارج زندگی می‌شود.

صارمی به بحران مسکن اشاره کرد که به احتمال زیاد تا سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و افزود: به طور میانگین، شاخص دسترسی به مسکن برای خانوارها به 64 سال رسیده است.

معاون شهردار تهران با اعلام اینکه تهران سالیانه 150 هزار واحد مسکونی نیاز دارد، گفت: این در حالی است که از سال 93 تاکنون، تولید مسکن به طور میانگین 60 هزار واحد بوده و این، یعنی یک اختلاف سالانه 90 هزار واحدی بین آنچه که مورد نیاز است و آنچه تولید می‌شود، وجود دارد.

شاخص دسترسی به مسکن

وی اضافه کرد: متاسفانه از سال 90 تاکنون، میانگین قیمت یک مترمربع مسکن، از یک میلیون و هشتصد هزار تومان به 32 میلیون تومان رسیده است.

صارمی با تاکید بر اینکه نه ‌تنها مسکن به اندازه مورد نیاز تأمین نشده، بلکه متوسط استیجار به 50 درصد رسیده است، از همین رو لازم است که ما این عقب افتادگی در تولید مسکن را جبران کنیم. از سوی دیگر باید خانه‌هایی بسازیم که با استطاعت مالی مردم همخوانی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  تاکید وزارت تعاون بر خانه دار شدن کارمندان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص تشکیل قرارگاه جهادی مسکن گفت: پس از دستور شهردار تهران، اقدامات لازم را آغاز کردیم و جلساتی را با وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، بانک پارسیان و تعداد دیگری از سرمایه‌گذاران داشتیم و به زودی تفاهم ‌نامه‌ هایی نیز در این راستا امضاء خواهد شد.

وی با اعلام اینکه از زمین‌‌های ذخیره شهری برای احداث مسکن استطاعت‌پذیر استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: شهر تهران 4500 هکتار بافت فرسوده و 4500 هکتار عرصه‌های ناکارآمد و رها شده و متروکه دارد که به دلیل نگاه انقباضی برنامه‌‌های توسعه شهری، نتوانسته‌اند در خدمت توسعه شهر قرار بگیرند.

وی گفت: در تلاشیم از شهرداری تهران مجوز بگیریم تا در پروژه‌هایی که دارای حداقل زیربنای 5 هزار مترمربع هستند، شهرداری به جای دریافت همه عوارض به صورت نقدی، بخشی از عوارض را به صورت قدرالسهم از پروژه بگیرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «ابهام در هزینه تمام شده ساخت مسکن ملی» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …