ابهام در هزینه تمام شده ساخت مسکن ملی

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حال حاضر بسیاری از مردمی که فاقد مسکن بودند در طرح ملی مسکن که توسط دولت به منظور خانه‌دار کردن حدود 4 میلیون خانوار کلید خورد، ثبت‌نام کرده‌اند، حال برای متقاضیان بسیاری شاید این سوال مطرح باشد که هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ملی چقدر تمام می‌شود؟
متقاضیان نهضت ملی مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، تاکنون مجموعا بیش از ۴ میلیون نفر در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند و نام‌نویسی تا پایان اسفندماه ادامه دارد؛ اما برای این تعداد متقاضی هنوز دقیق مشخص نیست که هزینه ساخت چقدر تمام می‌شود.

بر اساس اعلام دولت، هزینه ساخت مسکن ملی (هر متر مربع) حدود 4 میلیون 700 هزار تومان خواهد شد اما سازندگان مسکن این رقم را متری 6 میلیون تومان عنوان می‌کنند. این بدان معناست که هزینه ساخت یک واحد 60 متری، 360 میلیون تومان تمام می‌شود در حالی که این میزان برای بسیاری از خانوار ایرانی که در حال حاضر مستاجر هستند، رقم بزرگی به شمار می‌رود از همین رو تسهیلات بانکی بالایی برای آن باید در نظر گرفت.

این موضوع در حالی است که معمولا میزان رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی با نرخ تورم نقطه به نقطه مرکز آمار برابری می‌کند که هم اکنون به رقم ۳۵ درصد رسیده است. البته برخی بررسی‌های غیررسمی از رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت برخی مصالح ساختمانی حکایت دارد.

مطلب پیشنهادی:  قیمت رهن در برخی مناطق تهران میلیاردی شد!

هزینه ساخت مسکن ملی

آنطور که یک سازنده مسکن عنوان کرده است، طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت چندانی نداشته و این طرح با آن شدت و حدتی که اوایل مطرح می‌شد، پیش نرفته و قطعا در سال اول به هدف‌گذاری خود نمی‌رسد.

آنطور که گفته می‌شود، با گذشت حدود هفت ماه نحوه صدور پروانه، نرخ عوارض و دستمزد سازمان نظام مهندسی هنوز روشن نیست.

مطالعه بیشتر: مطلب «وام نهضت ملی مسکن مشمول این افراد می‌شود» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. ساره

    5 اسفند 1400 در 9:16 ق.ظ

    سلام لطفا خانه های پیش فروش تهران را هم در طرح مسکن ملی بیاورید چون من میخواهم در شهر خودم دارای مسکن شوم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…