سقوط قیمت اوراق تسه مسکن

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حمیدرضا جیهانی گفت: با توجه به افزایش عرضه، قیمت اوراق کاهش خواهد یافت و احتمالاً بازگشت قیمت‌ها به محدوده ۷۰هزار تومان در بهار یا تابستان رخ خواهد داد.
افزایش قیمت اوراق تسه

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصادآنلاین، کارشناس بازار سرمایه درخصوص عوامل افزایش قیمت اوراق تسه مسکن گفت: اوراق تسهیلات مسکن در حقیقت برای تسهیل روند دریافت وام مسکن کسانی است که قصد خرید مسکن دارند اما سپرده‌گذاری قبلی نداشتند.

وی افزود: سالیان گذشته این اوراق از طریق آگهی در روزنامه‌ها و دلالانی که اطراف بانک‌ها بودند، معامله می‌شد، پس از آن برای آنکه بتوان قیمت اوراق را مدیریت کرد و فضا نیز شفاف‌تر شود، بانک مسکن به‌عنوان متولی اوراق تسهیلات مسکن که به‌اصطلاح به آن «تسه» گفته می‌شود، در نظر گرفته شد.

جیهانی ادامه داد: در زمان حاضر قیمت اوراق تسه به‌قدری افزایش پیدا کرده است که از نظر اقتصادی فشاری را بر کسانی که می‌خواهند خانه خریداری کنند وارد می‌کند، از سوی دیگر صرفه اقتصادی وام‌های بانک مسکن را به‌شدت کاهش داده است.

علت افزایش قیمت اوراق تسه مسکن

علت افزایش قیمت اوراق تسه مسکن

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص علل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: در سال گذشته، بازدهی سپرده‌گذاری برای کسانی که سپرده‌گذاری کرده و اوراق دریافت کرده بودند، کاهش یافته بود و در نتیجه طرف عرضه کاهش یافته بود اما از سوی دیگر با توجه به فرآیند قیمتی بازار مسکن و ایجاد تقاضا در املاک کوچک و ارزان‌قیمت، تقاضای این اوراق افزایش پیدا کرد.

مطلب پیشنهادی:  سیمان آمیخته جایگزین پرتلند شد

همچنین جیهانی اظهار کرد: بانک مسکن برای کاهش فشاری که به متقاضیان وام وارد می‌شد، در امتیاز خود از صدور اوراق، ۵۰ درصد تخفیف اعمال کرد اما این اقدام آن‌چنان تأثیری نگذاشت و نتوانست قیمت را بشکند چرا که تقاضای سنگینی برای اوراق وجود داشت.

حمیدرضا جیهانی در خصوص امکان بازگشت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به محدوده ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان گفت: بحث کاهش قیمت اوراق تسه به‌جز عرضه و تقاضا به عوامل دیگری از جمله نرخ وام بانک مسکن، نرخ اوراق بدون ریسک در بازار اقتصاد کشور و بازدهی بازارهای موازی نیز بستگی دارد اما این‌که قیمت‌ها بخواهد به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بازگردد، زمان خواهد برد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «جزئیات تسهیلات خرید مسکن اعلام شد» را در دلتا بخوانید.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    4 اسفند 1400 در 6:27 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      14 اسفند 1400 در 11:16 ق.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…