قوانین موجود در ساماندهی بازار مسکن موثر نبود

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است که قوانین مصوب مجلس تاکنون آن‌طور که باید و شاید در ساماندهی بازار مسکن موثر نبوده است.
ایجاد ﺗﻌﺎدل در ﺑﺎزار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از برنا، اسماعیل حسین‌زهی با اشاره به نابسامانی بازار مسکن، بیان کرد: متاسفانه یکی از مسائلی که امروز در ساماندهی بازار مسکن با آن مواجه هستیم، بحث تکثر قوانین است.

وی در ادامه عنوان کرد: قوانین متعددی در این حوزه وجود دارد و هر بخشی نیز تفسیر خاصی از قانون را برای خود دارد؛ این در حالی است که اگر یک قانون یکپارچه در بحث مسکن وجود داشته باشد، نظارت بر اجرای دقیق آن نیز بهتر صورت خواهد گرفت.

حسین‌زهی با بیان اینکه قانون جهش تولید مسکن به نوبه خود قانون خوبی است که دولت را مکلف به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی کرده است، خاطرنشان کرد:  دولت نیز برای اجرای قانون به میدان آمده اما آمادگی و توانایی مردم نیز ملاک است. بخشی از افرادی که در این طرح ثبت‌نام کردند وجه نقد مورد نیاز را ندارند. باید در اعطای تسهیلات و اقساط توجه بیشتری شود.

‌این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید جلوی فرار مالیاتی صاحبان خانه‌های خالی گرفته شود، ابراز داشت: در بحث قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی شاهد هستیم که خانه‌های خالی شناسایی شده‌اند که بخشی از آنها نیز متعلق به ارگان‌های خاصی هستند.

حسین‌زهی معتقد است: سازمان امور مالیاتی باید به این موضوع ورود کرده و بر اساس قانون، مالیات از این خانه‌ها اخذ کند. از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد باید در شناسایی خانه‌های خالی همکاری داشته باشند و سازمان امور مالیاتی نیز باید جلوی فرار مالیاتی مالکان این خانه‌های خالی بایستد.

مطلب پیشنهادی:  پیشرفت 2043 واحد مسکونی در شهر پردیس

دلیل رشد یکباره معاملات در بازار مسکن

وی تصریح کرد: قانون صرفا نباید روی کاغذ باشد، بلکه باید سامانه مربوطه تکمیل گردد و پیگیری‌های لازم برای اخذ مالیات صورت گیرد.

حسین‌زهی با اعلام اینکه نباید اجازه داد تا بنگاه‌های معاملات املاک به صورت سوری در بازار قیمت‌گذاری کرده و روز به روز قیمت‌ها را بالاتر ببرند، گفت: متاسفانه علیرغم قوانین مصوب در مجلس همچنان نابسامانی در بازار مسکن وجود دارد و نیاز است دولت و مجلس ورود جدی‌تری داشته باشند.

وی اضافه کرد: امروز بخشی از فعالان در حوزه ساخت و ساز و بنگاه‌های معاملات املاک به صورت سوری در بازار قیمت‌گذاری کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برند به همین جهت نیاز است که نظارت جامعی در این بخش صورت گیرد.

حسین‌زهی در پایان اظهار کرد: تاکنون آن‌طور که انتظار می‌رفت، قوانین مصوب برای ساماندهی بازار مسکن راهگشا نبوده و دولت و مجلس باید ورود جدی‌تری برای ساماندهی این بازار داشته باشند.

مطالعه بیشتر: مطلب «جاذبه سرمایه گذاری در مسکن کاهش یافت» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. m.z

    2 تیر 1401 در 9:43 ق.ظ

    مهندس مهدی ظفریاری میگوید
    دریافت قولنامه با کد رهگیری چه مزیتی دارد؟
    1-قابلیت استعلام قولنامه هم مبایعه نامه و هم اجارنامه شما از تمام کشور ( با کد ملی و کد رهگیری)
    2-تضمین امنیت معامله شما ( استعلام انلاین مشخصات هویتی طرفین با کد ملی تاریخ تولد و سریال شناسنامه وعدم امکان دستکاری در متن قرار داد و…)
    3-تنظیم و ثبت کامل متن قرار داد با توجه به اجباری بودن ایتم های
    الف-مشخصات دقیق آدرس ملک مثل شهر، منطقه ثبتی ، بخش ثبتی ، پلاک اصلی ، پلاک فرعی ، کد پستی ملک ، ب-مشخصات دقیق طرفین قرار داد و… پ- درج قیمت و نحوه پرداخت توسط خریدار در چند مرحله و با تاریخ دقیق و درج شماره چک و…ت-درج تاریج ثبت قرار داد تاریخ تحویل و تاریخ تنظیم سند ملک ث-اخذ 15 امضاء و اثر انگشت به جای 3 امضاء و اثر انگشت ،الزام حضور دو شاهد
    ( بیشترین کلاهبرداری با قراردادهای دستی ومهرهای جعلی است)
    4- بهترین وآسان ترین راه شناخت مشاورین املاک مجاز ( قبول مسئولیت و دقت مشاور املاک با توجه به درج شماره صنفی مشاور املاک در قرار داد )
    5- قابل ارائه به تمام ادارات و سازمانها دولتی وخصوصی
    6- مهم ترین بحث این سیستم مدیریت بازار املاک کشور است تمام مشخصات ملک های و مالکان ثبت میشود و از خرید و فروش های دلالی روزانه و ماهانه کاسبان مسکن پیشگیری میشود با توجه به مشخص شدن اخرین قیمت فروش و به بحث مالیاتی و… در نهایت می توان آمار و اطلاعات دقیقی ازوضعیت بازار املاک داشت و برای اینده نیاز سنجی کرد.

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      2 تیر 1401 در 11:10 ق.ظ

      با سلام و سپاس از همیاری شما و درج مطالب ارزشمندتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…