نقش دلال‌ها در مهار قیمت مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چرا با وجودی که گاه و بی گاه بسته‌ها و طرح‌هایی برای ساماندهی بازار مسکن ارایه می‌شود اما این طرح‌ها یا عملی نمی‌شود و یا اقدام‌ها برای کنترل اوضاع بی تاثیر می‌ماند؟ نقش بنگاه‌های املاک در این میان چیست؟
ساماندهی بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، با راه‌اندازی سامانه جامع املاک و اسکان، فرایند تکمیل اطلاعات این سامانه از چند ماه گذشته روندی اجرایی یافته و پیامک‌هایی هم برای مالکان دارای بیش از یک واحد مسکونی ارسال شده؛ همزمان با این اقدام، تلاش‌ها برای اجرایی کردن قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیز سرعت گرفته است. به این ترتیب پیش بینی برخی کارشناسان این بود که کاهش قیمت مسکن محقق می‌شود، اما اینگونه نشد و حالا باید پرسید چرا؟

چرا با وجود اجرای برنامه‌های تولید مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و تحویل مسکن مهر و ثبات نسبی نرخ ارز که از جمله عواملی هستند که می‌توانند زمینه ثبات قیمت مسکن را رقم بزنند، روند تحولات مسکن ناخوشایند است؟

اگر چه پاسخ به این سوال‌ها مستلزم ورود جدی مراکز مطالعاتی و پژوهشی و حتی پیگیری‌های رسانه‌ها از مسئولان و کارشناسان حوزه مسکن است، اما در کنار همه علت‌هایی که می‌توانند در پاسخ به این سوال تعیین کننده باشند، شاید لازم باشد به طور مشخص درباره نقش دلال‌ها و واسطه‌گری در مهار ناپذیر کردن قیمت مسکن، تحقیق بیشتری صورت بگیرد.

ساماندهی بازار مسکن

نقش بنگاه‌های املاک در بازار مسکن

چرا که کم نیستند بنگاه‌های معاملات مسکنی که خود سازنده نیز هستند و در شرایطی که مردم همچنان در شوک قیمت‌های اعلام شده توسط مشاوران املاک فرو رفته‌اند، این مشاوران اغلب با گفتن این جمله که من خودم سازنده هستم و آیا شما می‌دانید قیمت آهن‌آلات چقدر افزایش پیدا کرده؟ یا گچ چقدر گران شده؟ به توجیه مبلغ اعلام شدۀ خود می‌پردازند؛ حال آنکه بررسی افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال ۹۹ مشخص می‌کند، تنها ۴ درصد از افزایش قیمت ۸۰ درصدی مسکن در همان سال، مرتبط با افزایش قیمت مصالح ساختمانی است و این بازار بیش از هر عامل دیگری، از حضور تقاضا‌های سرمایه‌ای و جولان سوداگران متاثر بوده است.

مطلب پیشنهادی:  وام نهضت ملی مسکن مشمول این افراد می‌شود

این روز‌ها همچنین مشاهده برخی آگهی‌های استخدام نیروی مبتدی در بنگاه‌های املاک زنجیره‌ای و بزرگ با وعده درآمد‌های چند میلیونی، اهمیت نظارت بر بنگاه‌های املاک و واسطه‌های بازار مسکن را دو چندان می‌کند.

بویژه اینکه کم نیستند شمار بنگاه‌هایی که گردانندگان اصلی آن‌ها، سازندگان کلان یا همان انبوه سازان بازار مسکن هستند. از این رو در شرایط فعلی که سازنده‌ها و بنگاه‌ها، نبض قیمت گذاری املاک را در دست دارند شاید پاسخ دادن به این سوال که چرا همزمان با اجرای سیاست راه اندازی سامانه املاک و اسکان و قانون مالیات بر خانه‌های خالی با افزایش‌های سرسام آور قیمت مسکن مواجه می‌شویم، چندان هم دشوار نباشد.

با وجود این واقعیت‌های تلخ، حال که در آغاز کار دولت سیزدهم قرار داریم و با توجه به در اولویت قرار داشتن حل مشکل مسکن در برنامه‌های دولت جدید، امید می‌رود در روز‌های آینده شاهد خبر‌های خوشی در کنترل روند تحولات قیمت در بازار مسکن باشیم.

مطالعه بیشتر: مطلب «قفل بازار مسکن چگونه باز می‌شود؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…