تغییر رفتار فروشنده‌ها در بازار معاملات مسکن

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همزمان با انتشار اخبار امیدوارکننده در خصوص روند مذاکرات برجام، رفتار بازیگران معاملات ملک به‌خصوص فروشنده‌‌‌ها وعرضه‌‌‌کنندگان آپارتمان‌‌‌ها، تغییر کرد به‌گونه‌‌‌ای که داده‌‌‌های اولیه نشان می‌دهد، رفتار فروشنده‌‌‌ها در بازار مسکن در بیست روز اول بهمن ماه کاملا با 30 روز سپری شده از دی ماه متفاوت بوده است.
اجاره بها در مناطق شمالی تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، رفتار فروشنده‌ها در بازار معاملات مسکن طی ۲۰ روز اول بهمن از متغیر بیرونی موثر بر بازار تاثیر گرفت. در این مدت تعداد فایل‌های فروش آپارتمان در تهران نسبت به ماه قبل نزدیک به ۱۰درصد افزایش پیدا کرد و همزمان «تورم پنهان» مسکن صفر شد.

رفتار فروشنده‌‌‌های مسکن در بازار معاملات املاک شهر تهران در بهمن با یک تغییر اساسی در مقایسه با ماه قبل همراه شد. این تغییر رفتار با جهت مذاکرات برجام و جنس اخبار منتشر شده درخصوص روند آن، مطابقت دارد.

اطلاعات استخراج شده از بازار سایت‌های ملکی نشان می‌دهد در 20 روز اول بهمن ماه، حجم عرضه فایل فروش آپارتمان به بازار مسکن شهر تهران در مقایسه با دی ماه 8‌ درصد افزایش یافت. این در حالی است که تورم پنهان مسکن در این بازه زمانی یعنی تورم فایل‌‌‌های فروش، معادل صفر بوده است.

واکنش بازار مسکن به متغیر برون‌زا

واکنش بازار مسکن به متغیر برون‌زا

معنا و مفهوم وضع موجود این است که در ماه مذاکرات نوعی «فشار فروش» شکل گرفته که نشان‌دهنده «واکنش بازار مسکن به متغیر برون‌زا» است.

در این میان حجم عرضه فایل به بازار مسکن مناطق مصرفی نیز افزایش یافته است و پیش‌‌‌نگرهای بازار مسکن از احتمال قوی برای افزایش حجم معاملات خرید آپارتمان در بهمن ماه به دنبال افزایش عرضه فایل فروش خبر می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  پس ندادن پول پیش چه عواقبی برای صاحبخانه دارد؟

تحلیل‌‌‌های کارشناسی نشان می‌دهد این وضعیت، «استعداد بازار مسکن برای تخلیه اساسی حباب قیمت» بیش از هر زمان دیگر را نشان می‌دهد. در حالی که دماسنج‌‌‌های قیمتی نشان می‌دهد هم‌‌‌اکنون سطح متوسط قیمت مسکن در شهر تهران حدود 10 تا 20‌ درصد بیشتر از سطح متعارف قیمت است و بازار با حباب و اضافه پرش قیمتی مواجه شده است.

برآوردها نشان می‌دهد، میانگین قیمت پیشنهادی فایل‌‌‌هایی که در بیست روز اول بهمن ماه به بازار معاملات مسکن شهر تهران عرضه شد نیز برابر با متر مربعی 33‌ میلیون تومان است که این میزان در مقایسه با میانگین قیمت پیشنهادی فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در تهران در دی ماه بدون تغییر بوده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «50 درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. صادق

    23 بهمن 1400 در 7:53 ب.ظ

    مقوله مسکن ربط زیادی به مذاکرات ندارد در سه سال گذشته قیمت مسکن خیلی خیلی بیشتر از تورم رشد کرده و حالا به بن بست خورده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …