شروع دوباره سرمایه‌گذاری سازنده‌ها در بازار ساخت مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در شرایطی که طی ماه‌‌‌های اخیر حجم معاملات خرید از بازار ملک افزایش یافت و علاوه بر سرمایه‌گذاران بلندمدت، بخشی از تقاضای مصرفی به بازار معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی بازگشتند اما پیش از این پیش‌بینی می‌شد در صورت مهیا شدن تمام شرایط، از جمله بازگشت خریداران مصرفی به بازار، سازنده‌‌‌ها نیز احتمالا به بازار ساخت‌وساز بازخواهند گشت.
هزینه ساخت و ساز

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصاد آنلاین، بررسی‌‌‌ها با استناد به آمارهای رسمی نشان می‌دهد، تغییرات هزینه ساخت و ساز در پاییز امسال کاهش قابل‌توجهی پیدا کرد. سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی، در سه‌ماهه سوم سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی پاییز سال 99 معادل حدود 40‌ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

پیش از آن، بازار معاملات خرید و فروش مسکن و سپس بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی در مسیر کاهش سرعت رشد قرار گرفته بودند؛ حتی قیمت واقعی مسکن در 10 ماهه اول سال‌جاری معادل 22‌ درصد کاهش یافت و قیمت اسمی نیز در برخی از ماه‌‌‌ها با کاهش همراه شد.

با کاهش سرعت یا توقف رشد محسوس قیمت در بازار مسکن، زمین و مصالح، زمینه برای تخلیه حباب قیمت مسکن بیش از پیش در بازار ملک مهیا خواهد شد. به‌خصوص آنکه پیش از این عده‌‌‌ای از کارشناسان اظهار می‌کردند به دلیل سرعت شدید رشد قیمت در بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی عملا کاهش قیمت در بازار مسکن امکان‌‌‌پذیر نخواهد بود

مقایسه تورم ساخت و تورم مسکن از سال 96 تا پایان سال 99، یعنی سال قبل از شروع جهش قیمت مسکن تا سال اتمام جهش در این بازار، نشان می‌دهد، جاماندگی تورم ساخت واحدهای مسکونی از تورم مسکن طی سال‌های 97 تا اوایل 99، طی دو سال اخیر در مسیر جبران قرار گرفت. چرا که جهش قیمت در بازار مصالح ساختمانی تقریبا حدود یک و نیم تا دو سال بعد از بروز و وقوع جهش در بازار معاملات مسکن آغاز شد.

همزمان با ورود بازار مسکن به دوره پساجهش و کاهش قیمت واقعی در بازار مسکن، سرعت رشد قیمت در بازار زمین نیز کاهش یافت و تورم در این بازار در نیمه اول سال به مرز صفر نزدیک شد.

مطلب پیشنهادی:  نگاهی به آخرین وضعیت بازار اجاره در اصفهان

اما به دلیل آنکه تورم در بازار مصالح ساختمانی دیرتر از تورم ملکی آغاز شده بود، در بازه زمانی ابتدای 99 تا پاییز 1400، تورم مصالح ساختمانی از تورم مسکن سبقت گرفت.

سه شرط بازگشت سازنده‌‌‌ها

سه شرط بازگشت سازنده‌‌‌ها

در شرایطی که طی ماه‌‌‌های اخیر حجم معاملات خرید از بازار ملک افزایش یافت و علاوه بر سرمایه‌گذاران بلندمدت، بخشی از تقاضای مصرفی به بازار معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی بازگشتند، پیش از این پیش‌بینی می‌شد در صورت مهیا شدن تمام شرایط، از جمله بازگشت خریداران مصرفی به بازار و کاهش سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی، سازنده‌‌‌ها نیز احتمالا به بازار هزینه ساخت و ساز بازخواهند گشت.

هم‌‌‌اکنون سازنده‌ها برای شروع دوباره سرمایه‌گذاری در بازار ساخت مسکن با سه مساله مهم مواجه هستند. اولین مساله مربوط به انتظارات تورمی (موضوع برجام و… ) است. مساله دوم مربوط به موضوع فروش واحدهای ساخته شده و سومین مساله به احتمال رشد هزینه ساخت برمی‌‌‌گردد.

هم‌‌‌اکنون خوش‌بینی‌‌‌هایی در ارتباط با مذاکرات برجام در جامعه وجود دارد و از سوی دیگر، تورم ساختمانی نیز برای دومین فصل متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفته است. اما مشکل دوم، کماکان پابرجاست.

پیشنهاد مطالعه : مطلب «قیمت مسکن منطبق با شیب تورم است» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…