در چه صورتی قیمت خانه کاهش خواهد یافت؟

1
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است اگر دولت یک برنامه مطلوب‌تری در حوزه مسکن داشته باشد و از طرف دیگر، دستور ریاست‌جمهوری در خصوص فروش مازاد املاک عملیاتی شود، به طور مسلم کاهش قیمت خانه را شاهد خواهیم بود.
مصطفی‌قلی خسروی

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرآنلاین، در این میان و در شرایطی که معاملات در سایر بازارها قفل شده، بازار مسکن در آذر و دی‌ماه امسال رشد قابل توجه معاملات را به ثبت رسانده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی معاملات مسکن در دی‌ماه امسال به ۹.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۰.۵ و ۱۷۹.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این شرایط، در حال حاضر این سوال مطرح است که چه چشم‌اندازی از آینده بازار مسکن وجود دارد که معامله‌گران این چنین به تکاپو افتاده‌اند؟ آیا احیای برجام قیمت مسکن را در سراشیبی قرار می‌دهد؟

کاهش قیمت خانه

مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن پس از توافق وین می‌گوید: ما باید بدانیم که با تلاش مسئولان، احتمال این‌که افزایش قیمتی در حوزه مسکن داشته باشیم، وجود ندارد. تازه اگر واقعا دولت یک برنامه مطلوب‌تری برسد و از طرف دیگر، دستور ریاست‌جمهوری در خصوص فروش مازاد املاک عملیاتی شود، به طور مسلم کاهش قیمت خانه را شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان کاهش قیمت مسکن تا چقدر ارزیابی می‌شود؟ توضیح می‌دهد: خدا کند که ملک مفت و مجانی شود. باید حرکتی انجام شود و خانه‌های خالی به بازار بیاید و املاک مازاد به فروش رود.

مطلب پیشنهادی:  4 روش تشخیص خریدار واقعی

اما اظهارات رییس اتحادیه مشاوران املاک در حالی است که به باور مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن، قیمت مسکن وابسته به عوامل مختلفی است.

وی می‌گوید: قیمت مسکن به ۴ عامل بستگی دارد. اولین عامل، قیمت زمین است. قیمت زمین در شهری مثل تهران تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده ساختمان را تشکیل می‌دهد. اگرچه در شهرهای کوچک‌تر این عدد خیلی پایین‌تر است، اما در شهرهای بزرگ، زمین مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده هزینه ساختمان است.

بر اساس گفته سلطان محمدی، دومین عامل، هزینه‌های ساخت است. سومین عامل، عوارض شهرداری و ادارات دولتی، حق انشعابات و… است. چهارمین عامل نیز سود سرمایه‌گذاری سالانه است.

سلطان‌محمدی می‌افزاید: ما باید ببینیم اگر توافق اتفاق بیفتد، کدام یک از این‌ها متاثر خواهد شد. در این خصوص، ما خیلی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که میزان سود سازنده کاهش داشته باشد. البته یک مقداری ریسک بازار کم می‌شود، اما الان سود به اندازه‌ای نیست که برای سرمایه‌گذاری جذاب باشد.

مطالعه بیشتر: مطلب «دلیل رشد بازار اجاره چه بود؟» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. صادق

    14 بهمن 1400 در 2:02 ب.ظ

    در هر صورتی قیمت خانه کاهش خواهد یافت چون اولا تعداد زیاد خانه‌های خالی که قرار هست مالیات گرفته شود دوم عدم توانایی خریداران مصرفی سوم غیر واقعی و غیر منطقی بودن قیمت مسکن همه عواملی هستند که ناگزیر قیمت مسکن را در سرازیری قرار داده است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…