تفاوت خانه شمالی با جنوبی در چیست؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ساختمان شمالی سازه به طور کلی از سمت جنوب نور مستقیم داشته و از سمت شمال نور غیر مستقیم دارد. اما ساختمان جنوبی نیاز به نورگیر و پاسیو نداشته و فضای بهتری دارد. برخی از ساختمان‌ها نیز اصطلاحاً دو کله هستند، یعنی شمالی و جنوبی بوده و دو درب ورودی دارند.
خانه شمالی بهتر است یا جنوبی؟

وقتی که قصد دارید خانه‌ای را خریداری نمایید، یکی از مسائلی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، بررسی ملک مورد نظر از لحاظ نورگیر بودن است. برای این منظور، اقدام به ارزیابی موقعیت خانه مورد نظر بر‌اساس شرقی و غربی بودن و همچنین شمالی و جنوبی بودن کنید. چنانچه تفاوت خانه شمالی با جنوبی را نمی‌دانید، توضیحات دلتا مگ را تا پایان بخوانید.

خانه‌های شمالی، از یک طرف به خانه مجاور و از طرف دیگر به حیاط خانه منتهی می‌شوند. به عبارت دیگر، در اینگونه خانه‌ها می‌توان با عبور از حیاط آن، وارد خانه شد. از لحاظ نورگیر بودن، خانه‌های شمالی دارای نور کمتری در مقایسه با خانه‌های جنوبی هستند.

اما بهتر است بدانید که یکی از مشخصه‌های اصلی ملک جنوبی درب اصلی ساختمان است، که از کوچه و یا خیابان باز خواهد شد. یعنی شما مستقیما وارد ساختمان می‌شوید.

با توجه به اینکه حیاط ملک‌های جنوبی در پشت ساختمان است، نورگیر این ملک‌ها بسیار عالی است، چون این ساختمان‌ها هم از طرف خیابان نور دارند و هم از طرف حیاط.

تفاوت خانه شمالی با جنوبی در چیست؟

خانه شمالی بهتر است یا جنوبی؟

خانه‌های جنوبی از امنیت بالاتری در مقایسه با خانه‌های شمالی که حیاط پشتی دارند، برخوردار بوده، چرا که وجود حیاط پشتی می‌تواند برای بیشتر سارقین، راه آسانی جهت ورود به خانه باشد. از این رو، مسئله امنیت از مهمترین تفاوت میان خانه‌های شمالی و جنوبی محسوب می‌گردد.

مطلب پیشنهادی:  سکونت بیش از 2 میلیون نفر در بافت‌ فرسوده

واحدهای رو به حیاط در خانه‌های شمالی در مقایسه با واحدهای پشتی در معرض گرد و غبار بیشتری هستند. از این رو، استفاده از پنجره‌های دوجداره به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار توصیه می‌شود.

پنجره‌های جنوبی امکان دریافت حداکثر میزان نور خورشید را در طول بیست و چهار ساعت شبانه روز دارا می‌باشند. این شرایط مناسب گیاهانی است که برای رشد، نیازمند دریافت نور زیاد خورشید هستند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «دلیل رشد بازار اجاره چه بود؟» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…