کدام خانه‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرده است که تقریبا بیش از ۳۰ درصد مردم تهران خانه‌های ۱۰ میلیاردی دارند.
مشمول مالیات

به گزارش دلتا تاگ به نقل از اقتصاد آنلاین، این موضوع در حالی توسط یک نماینده مجلس مطرح شده است که خانه‌های بالای ۱۰میلیارد تومانی تقریبا در تمام مناطق تهران و حتی جنوب شهر وجود دارند.

رحیم زارع می‌گوید: دایره مالیات دهندگان خانه‌های لوکس و ویلا‌ها توسط مجلس، تنگ و محدود شده تا مردم عادی کم‌تر آسیب ببینند.

این نماینده مجلس یازدهم معتقد است که تصویب قانون این مالیات‌ها، به نفع لاکچری‌نشینان نیست، زیرا یک خانه معمولی ۱۰۰ متری در منطقه پیروزی تهران ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان است.

زارع با تاکید بر اینکه تورم بسیاری از مردم ایران را لاکچری کرده است، خاطرنشان ساخت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق، مالیات یک خانه ۲۵ میلیاردی ۵ میلیون در سال است.

مشمول مالیات

با این حساب، منطقه 7، 8، 13 و 22 خانه‌هایی که بزرگتر از ۳۱۰ متر هستند و در منطقه 9 تا 14 و منطقه 21 خانه‌های بالاتر از ۴۱۵ متر و در مناطق 11 تا 20 خانه‌های بزرگتر از ۵۷۰ متر مشمول مالیات می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  مزایا و معایب ساختمان‌های سبز

از سمت دیگر، اگر میانگین قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را در نظر بگیریم به صورت متوسط در مناطق یک تا سه خانه‌های بالای ۱۴۰ متر و در مناطق چهار تا شش خانه‎‌های بالای ۲۰۰ متر مشمول مالیات می‌شوند. البته خانه‌های نوساز هر منطقه با متراژ کوچکتر هم مشمول مالیات می‌شوند.

همچنین خانه‌های کلنگی که در واقع زمین هستند و قیمت بالاتری دارند ممکن است با متراژ کمتر مشمول مالیات شوند. با این حال با موج انتقادات نسبت به این مصوبه، گویا مجلس هم متوجه خطای محاسباتی خود شده است و کف قیمت خانه‌های لوکس مشمول مالیات را به ۲۰ میلیارد تومان تغییر داد.

مطالعه بیشتر: مطلب «نگاهی به روند بازار مسکن در 10 سال اخیر» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…