نگاهی به روند بازار مسکن در 10 سال اخیر

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمار و ارقام نشان می‌دهد، در ابتدای دهه 90، ماهانه به صورت میانگین 15‌ هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش می‌شد، اما در سال 99 به خاطر وضعیت نامناسب بازار مسکن، نبض معاملات خرید خانه به ماهی 2‌ هزار واحد سقوط کرد.
خرید و فروش ملک

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصاد آنلاین، وضعیتی نامناسبی که طی دهه 90 در بازار مسکن (خرید و فروش ملک) شکل گرفت، نتیجه‌‌‌اش برای سفته‌‌‌بازها و سوداگران، بی‌‌‌نظیر و برای جریان اصلی یعنی سرمایه‌گذاری مولد، غیرقابل تحمل بود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، سود سفته‌‌‌بازی و سرمایه‌گذاری غیرمولد در بخش مسکن، ابتدای دهه 90 رقمی معادل 7‌ درصد بود که تقریبا «بی‌‌‌اثر از بابت جذابیت برای این کار» بود. اما همین سود در پایان دهه 90 به 112‌ درصد رسید. این سود نجومی عاملی شد برای تبدیل بازار ملک به بهشت مالکان.

اما در مقابل، حاشیه سود ساخت‌وساز برای سرمایه‌گذاران ساختمانی از نرخ 60 درصد در سال 90 به سطح 30‌ درصد و کمتر در سال 99 سقوط کرد. این یعنی، تبدیل بازار ساخت‌وساز به جهنم سرمایه‌گذاری.

خرید و فروش ملک

این در حالی است که از ابتدای دهه 90، حدود 30‌ درصد از خانوارهای ایرانی با «فقر مسکن» دست به گریبان بودند. این ویرانی 10 ساله، در بازار مسکن به خاطر سیاست‌هایی بود که به شکل دینامیت در این بخش عمل کرد.

مطلب پیشنهادی:  خرید خانه لاکچری با 420 میلیارد تومان

از سمت دیگر، ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که سیاست‌های کلان اقتصادی و درون‌‌‌بخشی دولت طی دهه گذشته، شرایط برای آوار رکود تورم در بخش مسکن و ساختمان را فراهم آورد. البته باید یادآور شد که سیاست‌گذاری‌‌‌های پولی اشتباه به خصوص در اواخر دهه، در نقش محرک تورم و انتظارات تورمی عمل کرد.

در انتها لازم به ذکر است، غفلت از تقویت قدرت خرید مصرف‌کننده در زمان کاهش قیمت مسکن، تصمیم‌گیری برای افزایش وام درست در زمان رشد قیمت، نبود طرح جامع برای زمین‌‌‌های بلااستفاده در داخل شهرهای بزرگ، بی‌‌‌عملی مقابل خانه‌‌‌های خالی، ‌‌‌سرگرم شدن به خانه‌‌‌سازی‌‌‌های دولتی از جمله اقدامات اشتباهی بود که نتیجه‌‌‌اش به وضع موجود منجر شد.

مطالعه بیشتر: مطلب «برآورد هزینه‌های ساخت مسکن، 50 درصد رشد کرد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

زمین رایگان دولتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی به افرادی که در کلان شهر‌ها ساکن هستند زمین رایگان تخصیص…