باخت خریداران ملک در ترکیه

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افرادی که طی پنج سال اخیر در ترکیه خانه خریده‌اند، چنانچه هم اکنون آن را بفروشند و به دلار تبدیل کنند، ۲۷ درصد زیان کرده‌اند.
معاملات

به گزارش دلتا مگ به نقل از روزنامه شهروند، سرمایه‌گذارانی که سال ۲۰۱۶ با تبدیل سرمایه خود در ایران به لیر، وارد ترکیه شده و یک ملک به ارزش ۱۰۰ هزار لیر خریداری کرده اند، امروز به دلیل «سقوط بی‌سابقه ارزش لیر در برابر دلار» و «تورم سالانه مسکن ترکیه»، حداقل ۲۷ درصد «زیان» کرده اند.

از همین رو، افرادی که طی پنج سال اخیر در ترکیه خانه خریده‌اند چنانچه همین حالا آن را بفروشند و به دلار تبدیل کنند، به ‌دلیل سقوط سنگین ارزش لیر در مقابل دلار که بیشتر از سرعت رشد قیمت املاک ترکیه طی این دوره بوده است، بازنده می‌شوند.

البته «زیان محاسبه‌شده» بدون «کسر ۴ نوع مالیات ملکی» است و چنانچه همه هزینه‌ها از جمله «مالیات بر عایدی سرمایه حدود ۳۵درصدی» لحاظ شود، رقم زیان بالاتر می‌رود.

این در حالی است که اگر سرعت سقوط لیر همچنان بیشتر از تورم مسکن باشد، خریداران فعلی نیز بازنده خواهند بود.

خریداران خانه در ترکیه

اما برخی پژوهش‌ها می‌گوید مسیر جایگزین بازار املاک ترکیه، بازار مسکن ایران است. اگر همان ۵ سالی که مهاجران باید صبر کنند تا بتوانند به قیمت ملک خود را در استانبول بفروشند، در نظر بگیریم، تورم مسکن در تهران و سایر شهرهای ایران ۶ تا ۷.۷۵ برابر شده است.

مطلب پیشنهادی:  جزییات ارسال پیامک سازمان امور مالیاتی برای مالکان خانه‌خالی

اگر سرمایه‌گذار ایرانی بازار مسکن ترکیه، بازار مسکن ایران را انتخاب می‌کرد، دچار باخت نمی‌شد. چه اینکه سرعت رشد قیمت مسکن در تهران به میزان ۱.۱۴ برابر بیشتر از سرعت کاهش ارزش ریال در برابر دلار است.

کارشناسان در این رابطه می گویند: سرمایه‌گذاران و خریداران خانه در ترکیه باید توجه کنند که لیر ترکیه به شدت نزول کرده و این کشور بدهکاری ۵۰۰ میلیارد دلاری دارد و قطعا قوانین را به نفع خودش می‌نویسد تا مهاجران؛ از همین رو سرمایه‌گذاران این بخش باید مواظب عواقب کار خود باشند.

مطالعه بیشتر: مطلب «پدیده «کانکس نشینی» در پایتخت!» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. اکبر

    10 بهمن 1400 در 11:33 ق.ظ

    وقتی در ترکیه لیر افت کرده دلار بالا رفته چرا پس تو ایران ارزش ریال که پایین تر میاد هر روز ولی ملک در ایران برعکس بالا میره پس نتیجه میگیریم خود دولت و بانکها دلال هستن .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…