بافت مسکونی نامناسب در هزینه مسکن و تورم تاثیرگذار است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ساخت مسکنی که سبب عرضه گسترده دارایی و سرمایه شود بر تورم تاثیر خواهد گذاشت، این بدین معنا است خانوارها بتوانند به خرید و فروش مسکن ساخته شده بپردازند.
زمین رایگان

به گزارش دلتا مگ به نقل از گسترش‌نیوز، مجید شاکری پژوهشگر اقتصادی اعلام کرد: باید بین ایده «ساخت یک میلیون مسکن» با ایده «ساخت یک میلیون مسکن با زمین رایگان و وام ارزان» تفکیک قائل شویم.

مجید شاکری با بیان اینکه ساخت بافت مسکونی مناسب به این معنی نیست که صرفاً یک سری ساختمان احداث شود و نهایتاً در کنار آنها مسجد و فروشگاه و مدرسه ایجاد کنیم؛ ابراز کرد: آنچه ما کمبود داریم اگرچه در شکل کمبود واحدهای مسکونی است، اما قبل از آن با کمبود بافت مسکونی مناسب برای سکونت شهروندان مواجهیم که اولویت بر ساخت و ساز مسکونی صرف دارد.

این پژوهشگر اقتصادی، مطرح کرد: مسکنی که از ابتدا نتواند کارکرد سرمایه‌ای داشته باشد همانند طرح‌های موجود در حوزه مسکن قادر نخواهد بود که تورم را کنترل کند.

ساخت هر مسکنی اثر ضد تورمی ندارد

شاکری با بیان اینکه تنها در صورتی می‌توان گفت ساخت مسکن اثر ضد تورمی خواهد داشت که به نظریه سرمایه‌ای آن توجه داشت، اذعان کرد: نحوه ساخت و هدف ساخت مسکن موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند اثر بخشی آن را تورم تضمین کند، تخصیص سالانه  20 درصد تسهیلات بانکی اثر تورمی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:  ترمیم گسل تورم مسکن؛ اولین مقصد رالی مسکن تهران

در ادامه مجید شاکری با بیان اینکه تصور اینکه کل اعتبار نظام بانکی یک مملکت در طول یک سال قابلیت هدایت داشته باشد اشتباه است، عنوان کرد: بخش مهمی از اعتبارات، هر ساله یا ادامه‌دهنده پروژه و اعتبارات سالهای گذشته است و یا پاسخ به تقاضای اقتصادی بر سرمایه در گردش بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر تسهیلات را دستوری هدایت کنیم بدون آنکه فکری برای رفع نیاز بخش‌های دیگر اقتصادی کنیم، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که تنها ۲۰درصد از کل  اعتبارات و تسهیلات می‌تواند به بحث هدایت اعتباری تخصیص داده شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «تولید مسکن توسط متخصصان سبب حفظ سرمایه‌های ملی می‌شود» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…