مواجه شدن تهرانی‌ها با مزاحمت جدید ساختمانی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی محله‌ های کاملا مسکونی تهران، برخی پلاک‌ های خالی از سکنه به «انبار مواد غذایی» تبدیل شده است.
پلاک های خالی از سکنه

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس گزارش‌های دریافتی از شهروندان ساکن در محله‌‌‌های مختلف، در ماه‌‌‌های اخیر در برخی از محله‌‌‌های مسکونی پلاک‌‌‌هایی که پیش‌تر کاربری‌‌‌های از قبیل تجاری یا مراکز ورزشی داشته، به «انبار مواد غذایی» اختصاص یافته است.

شهروندان تهرانی از اینکه تعداد توزیع‌‌‌کنندگان مویرگی کالاها و خدمات در قالب خریدهای آنلاین افزایش پیدا کند، ابراز نگرانی می‌‌‌کنند و معتقدند ضوابطی باید از تغییر کاربری مراکز ورزشی، مغازه‌‌‌ها و بعضا املاک مسکونی به کاربری انبار در دل کوچه‌‌‌هایی که در طرح تفصیلی به عنوان پهنه مسکونی به رسمیت شناخته شده‌‌‌اند، ممانعت کند.

این موضوع باعث رفت و آمد خودروهای سنگین حمل بار به محله‌های مسکونی شده و آرامش و آسایش شهروندان ساکن در محله را مخدوش کرده است.

ظاهرا چند شرکت با ایجاد شبکه خرده‌فروشی و توزیع مواد غذایی و کالاهای به اصطلاح «تند مصرف» که با افزایش تقاضای خرید آنلاین در عصر شیوع کرونا روبه‌رو هستند، تصمیم گرفته‌‌‌اند، انبارهای خود را در دل محله‌‌‌های مسکونی جانمایی کنند تا بتوانند در کوتاه‌‌‌ترین زمان، کالاهای خریداری شده به صورت آنلاین را توزیع کنند.

پلاک های خالی از سکنه

به این ترتیب علاوه بر تردد خودروهای باری، تردد موتورسیکلت‌‌‌های حمل کالا از انبار تا درب منازل نیز در این کوچه‌‌‌ها افزایش پیدا کرده است.

جدای از اینکه موتورسیکلت‌‌‌ها پس از خودروهای دیزلی دومین متهم اصلی انتشار آلاینده‌‌‌ها در هوای شهر تهران هستند؛ کما‌اینکه آلاینده خروجی از اگزوز هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری تا هشت برابر یک خودروی یورو ۳ است و یکی از اصلی‌‌‌ترین منابع آلودگی صوتی در این ابرشهر به شمار می‌‌‌آیند، پایتخت‌‌‌نشینان بیش از هر چیز از مخدوش شدن آسایش و آرامشی که از یک بافت مسکونی انتظار دارند، گلایه‌‌‌مند هستند.

مطلب پیشنهادی:  صفر تا صد منطقه2 تهران

پیش از این یکی از اشکال رایج مزاحمت ملاکان برای پایتخت‌‌‌نشینان «برج‌‌‌سازی در کوچه‌‌‌های کم‌‌‌عرض» و نیز «تغییر کاربری ناگهانی املاک مسکونی یا کاربری‌‌‌های آموزشی به برج و تجاری» بود، اما اکنون شکل متفاوتی از مزاحمت به صورت بازگشت انبارها به دل بافت مسکونی در سطح محله‌‌‌های مختلف شهر تهران از شمال تا جنوب شهر در حال رواج است.

تهرانی‌‌‌ها معتقدند مدیریت شهری و دستگاه‌های مرتبط با موضوع صدور مجوز فعالیت شرکت‌های پخش کالا قاعدتا باید ضوابطی را برای املاکی که قرار است به عنوان انبار بهره‌‌‌برداری شوند مطابق با اصول شهرسازی تعریف کرده و به آن پایبند باشند.

آنها انتظار دارند در شهری که بسیاری از محله‌‌‌های آن با تراکم بالای سکونت روبه‌روست، هیچ اغماضی نسبت به تغییر کاربری املاک صورت نگیرد چرا که در غیر‌این صورت در وهله اول آسایش و آرامش شهروندان که به خاطر وضعیت بغرنج ترافیکی در ساعات روز هنگام سفرهای روزانه شهری از آن محروم هستند، حتی در هنگام بازگشت به خانه نیز از آنها سلب می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «10 سال زمان، برای احیای بافت‌های فرسوده تهران» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…