نوسانات دلار، مهم‌ترین عامل تغییرات بازار معاملات املاک تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش قابل‌توجه قیمت دلار طی ماه گذشته، بیشترین میزان رشد قیمت در بازار معاملات دلار از مرداد تا آذرماه را رقم زد.
معاملات مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، شروع دوباره نوسانات دلار، مهم‌ترین عامل تغییرات ایجاد شده در نرخ تورم پنهان و همچنین تغییرات مربوط به حجم عرضه فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در بازار معاملات املاک تهران شده است.

در اوایل ماه گذشته تا روزهای قبل از انتشار خبر برگزاری دوره تازه مذاکرات در 23 آذرماه نیز کاهش امیدواری‌‌‌های ایجاد شده بار دیگر تقاضای سرمایه‌‌‌ای را به بازار مسکن در آن ماه وارد کرد اما بعد از برگزاری دوره دوم مذاکرات برجام در دولت سیزدهم، عدم‌خاتمه مذاکرات با نتایج مطلوب حضور تقاضای سرمایه‌‌‌ای در بازار ملک را بیشتر کرد.

در این میان، از سرگیری نوسانات دلار در فاصله سال‌های 97 تا 99 به بازار ملک، فضای بازار معاملات مسکن را از یک ناحیه دیگر، علاوه بر فضای موجود ناشی از انتشار اخبار مذاکرات، تحت‌تاثیر قرار داد.

از اواخر سال 99 و همچنین در نیمه اول سال 1400، نوعی ثبات نسبی در بازار معاملات مسکن حاکم شد. در ایجاد این ثبات نسبی چند عامل مهم از اهمیت اساسی برخوردار است.

اولین عامل به ایجاد نوعی آرامش نسبی در بازار دلار مربوط می‌شود. بازار معاملات دلار که از سال 97 تا پایان سال 99 شاهد نوسانات شدید افزایشی بود در نیمه اول 1400 تا حدی به ثبات رسید. در بازار معاملات سهام نیز بعد از دست‌‌‌کم یک‌سال نوسانات شدید، آرامش نسبی برقرار شد.

مطلب پیشنهادی:  آخرین مهلت پرداخت مالیات تا 10 شهریور

شرایط متفاوت بازار معاملات املاک تهران نسبت به آبان

شرایط متفاوت بازار معاملات املاک تهران نسبت به آبان

آمارهای اولیه نشان می‌دهد، برآیند شرایط بازار در یک ماه گذشته، مانند بازار معاملات مسکن آبان ماه نبوده است و از دو جهت یعنی تغییرات سطح قیمت پیشنهادی (تورم پنهان) و میزان رشد حجم عرضه فایل به بازار ملک با بازار آبان متفاوت است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که بازار معاملات مسکن آذر را از بازار معاملات مسکن آبان متمایز می‌کند مربوط به وضعیت عرضه فایل‌‌‌های فروش مسکن است.

در واقع نوسانات افزایشی نرخ دلار را می‌توان به عنوان عامل مکمل نوسانات مربوط به سطح امیدواری‌‌‌ها ناشی از احیای مذاکرات برجام، در اثرگذاری بر سمت وسوی بازار ملک مورد بررسی قرار داد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «محله های مناسب تهران برای مجردها کدام است؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 344

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …