دلیل حضور شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهمترین اهداف دولت برای استفاده از شرکت‌های خارجی در طرح نهضت ملی مسکن، کاهش قیمت و مدت زمان ساخت در کنار ارتقای کیفیت ساختمان‌هاست.
فناوری های نوین ساخت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»به نقل از ایسنا، استفاده از شرکت‌های خارجی در ساخت مسکن ملی مدت‌هاست که توسط متولیان امر مطرح شده است؛ حتی چند روز گذشته، یکی از اعضای شورای عالی مسکن اعلام کرد که شرکت‌های اروپایی نیز برای ساخت مسکن ملی مدنظر هستند.

با این حال به نظر می‌رسد گزینه‌های دولت به شرکت‌های چینی و یک شرکت ترک که در طرح مسکن مهر نیز از آن استفاده شد و هم‌ اکنون در ایران حضور دارد ختم می‌شود.

کیفیت پایین ساختمان‌ها، یکی از دلایلی است که دولت، مذاکره با شرکت‌های خارجی را در دستور کار خود قرار داده است تا بتوانیم به سمت سیستم‌های نوین در بخش مسکن حرکت کنیم.

همانطور که می‌دانید کشور کیفیت پایین ساخت و ساز یکی از دغدغه‌های این روزهای بازار مسکن است به طوری که بر اساس آمارهای رسمی عمر ساختمان های کشور ۱۵ تا ۲۰ سال بیشتر نیست.

کاهش مدت زمان ساخت

از سوی دیگر مدت زمان طولانی ساخت مسکن یکی از مشکلات مهم این حوزه است که گفته می شود، زمان ساخت مسکن در کشور حداقل دو سال است، این در حالی است که در دنیا ساختمانی های ۱۲ طبقه را در شش ماه می سازند.

این موضوع ضرورت ورود فناوری صنعتی‌سازی ساختمان به ایران را بسیار جدی می کند.

مطلب پیشنهادی:  ثبت نام 5 میلیون و 200 هزار نفر در طرح ملی مسکن

احمد دنیامالی عضو شورای عالی مسکن می‌گوید: سازندگان داخلی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن پیشنهاد ۵.۵ میلیون تومان در هر متر مربع ارایه کرده‌اند. حال آن‌ که در مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت به عدد کمتر از سه میلیون تومان رسیده‌ایم.

او گفته است که کار با خارجی‌ها تابعی از قیمت دلار است و در این مورد نگران پایه دلاری آن هستیم چراکه با رشد نرخ دلار طبیعتا قیمت‌ این قراردادها هم بالا می رود.

گفته می‌شود با توجه به محدودیت‌های قانونی، مذاکره با شرکتهای چینی و ترکیه‌ای برای استفاده از آن‌ها در بخش کوچکی به اندازه ۱۰ درصد پروژه نهضت ملی مسکن در موضوع انتقال تکنولوژی ساخت مسکن است.

در پایان گفتنی است که موضوع کاهش مدت زمان ساخت هم از چند ماه قبل توسط وزارت دفاع دنبال می‌شود و در این خصوص وزارت دفاع «کارخانه صنعتی ساختمان» را ایجاد کرده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «بازار مسکن ظرفیت رشد سنگین قیمت را ندارد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…