کاهش آلودگی هوا با طراحی پایدار ساختمان های شهر اصفهان

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان: افزایش مصرف انرژی‌های فسیلی در جهان و تولید گاز‌های گلخانه‌ای که ۸۰ درصد آن در شهر‌ها تولید می‌شود، منجر به ایجاد پدیده تغییر اقلیم و به دنبال آن آلودگی هوا شده است.
ساختمان های شهر اصفهان

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از وحید مهدویان معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان، بخش ساختمان و مسکن با مصرف حدود ۴۰ درصد انرژی به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی در ایران محسوب می‌شود و خود آلوده کننده هوای شهر‌ها است از این رو پروژه طراحی اقلیمی پایدار ساختمان های شهر اصفهان تدوین شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت:در جهت کاهش آلودگی هوا و تمرکز بر بخش ساختمان و مسکن پروژه های متعددی انجام شده است که پروژه طراحی اقلیمی پایدار ساختمان های شهر اصفهان مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در همین راستا انجام شده است.

مهدویان گفت: پروژه اخیر که نتایج آن در شش بخش استخراج شده است، به تدوین ضوابط فراگیر مربوط به مصرف انرژی و معماری اشاره دارد. بخش اول پروژه بررسی وضع موجود ساختمان های شهر اصفهان با هدف استخراج توپولوژی‌های مختلف ساختمان‌های شهر اصفهان را در بردارد.

در بخش دوم شبیه سازی اقلیم شهر اصفهان بر اساس داده‌ها و تعیین روند کلیه تغییرات بر اساس سناریو‌هایی ممکن کرده است. بخش سوم پروژه، موضوع طراحی شهری و طراحی معماری، انرژی کارا و میزان بهینه پارامتر‌های طراحی شهری و معماری و میزان اثر گذاری آن‌ها بر کاهش مصرف انرژی است.

مطلب پیشنهادی:  در 40 روز دو میلیون مسکن می‌سازیم

بخش های پروژه طراحی پایدار ساختمان های شهر اصفهان

دیگر بخش های پروژه طراحی پایدار ساختمان های شهر اصفهان

بخش چهارم پروژه مصالح پوسته حرارتی ساختمان به شناسایی مصالح سازگار با اقلیم شهر اصفهان می‌پردازد. بخش پنجم این پروژه با موضوع سیستم‌های انرژی‌های تجدید پذیر، به تدوین ضوابط شهرسازی و معماری، استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی و سیستم‌های فتوولتانیک به تفکیک کاربری‌های عمده می‌پردازد.

بخش ششم پروژه با موضوع معماری و شهرسازی پایدار و اکولوژیک، امکان استفاده از اصول معماری پایدار و اکولوژیک از قبیل سقف و دیوار سبز، کاهش مصرف انرژی و در نهایت از جنبه اقتصادی بررسی کرده و سپس به امکان جمع آوری آب باران و تصفیه آب‌های خاکستری پرداخته است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «جبران کمبود تولید مسکن، چاره رفع مشکلات اجتماعی» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…