جبران کمبود تولید مسکن، چاره رفع مشکلات اجتماعی

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از شاخص‌های مهم که توانایی خرید خانوارها را مشخص می‌کند، زمان انتظار برای خرید مسکن است.
کمبود تولید مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، عمده علل افزایش قیمت مسکن را می توان در کاهش ساخت‌وساز، افزایش حجم نقدینگی و سفته‌بازی جست‌وجو کرد که جبران کمبود تولید مسکن یکی از راه های رفع این مشکلات است.

یکی از شاخص های اقتصادی کشور که با توانایی خرید خانوارها سنجیده می شود شامل زمان انتظار آنها برای خرید مسکن است. این به معنی آن است که اگر تمام درآمدهای خانوار پس‌انداز شود ۵ سال طول می‌کشد یک خانوار صاحب مسکن شود.

براساس آمارهای بدست آمده میانگین زمان انتظار برای خرید یک واحد مسکونی ۸۰ متری در ایران برای کل دهک‌ها ۳۶ سال است، این در شرایطی است که میانگین معمولا گمراه‌کننده است.

در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ تولید مسکن کمتر از تعداد مورد نیاز بوده و عملا تقاضای زیادی در بازار انباشته شده است. حال اگر قدرت خرید لازم هم برای خرید مسکن وجود داشت و این حجم از تقاضای پوشش داده نشده بیشتر و به‌صورت بالفعل در بازار وارد می‌شد میزان افزایش قیمت مسکن امکان داشت بیشتر از ۸ برابر نیز بشود.

کشیدن افسار افزایش قیمت با جبران کمبود تولید مسکن

روند افزایش قیمت ها در شرایطی رخ می دهد که عرضه کاهش پیدا کند و تقاضا در حال افزایش باشد. بنابراین علل اصلی افزایش قیمت مسکن را در کاهش ساخت‌وساز، افزایش حجم نقدینگی و سفته‌بازی می‌توان جست‌وجو کرد.

ساخت یک میلیون واحد در سال زمانی کمبود تولید مسکن را جبران می کند امکان پذیر است که حجم اصلی تامین مالی بر عهده سیستم بانکی باشد و در کنار آن با کمک ابزارهای نوین در بازار سهام نیز فعال شود.

مطلب پیشنهادی:  طرح شکست خورده مالیات بر خانه‌های خالی

مسعود عبدی – مدیرعامل هلدینگ آرین سازه گفت: یکی از تبعات کمبود تولید مسکن در کشور را ایجاد شکاف اجتماعی در جامعه دانست و خاطرنشان شد این موضوع باعث می‌شود افرادی فکر کنند که هرگز به نقطه‌ای برای خرید مسکن نمی‌رسند و در آنها سرخوردگی ایجاد می‌شود.

وی راه خروج از معضل مسکن در کشور را در جبران کمبود تولید مسکن دانست و افزود: اگر ۱۰۰درصد درآمد خانواده‌های متوسط نیز پس‌انداز شود ۱۰ سال به طور میانگین برای خانه‌دار شدن شهروندان ایرانی زمان لازم است. این رقم برای شهروندان تهرانی ۲۲ سال و متراژ مسکن مورد نظر نیز ۷۵ متر است.

عبدی یکی دیگر از راهکارهای ساماندهی بازار مسکن را از بین بردن زمینه‌های افزایش قیمت دانست و گفت: در مواردی مشاهده شده است که در برخی نقاط تهران به علت اینکه گسل وجود دارد نرخ مسکن پایین‌تر است.

این موارد تصورات اشتباهی است که به گرانی نرخ مسکن و عدم ساخت و ساز دامن می‌زند. اگر این تصورات درست بود به طور کلی در ژاپن نباید ساختمانی ساخته می‌شد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن 7 میلیون تومانی شد» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 443

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…