معماری خانه بروجردی های کاشان رقیب خانه طباطبایی ها

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه بروجردی ها در سال 1292 هجری قمری به دست سید مهدی بروجردی ساخته شد و حدود 18 سال به طول انجامید. این عمارت زیبا برای به دست آوردن دل دختر سید طباطبایی ساخته شد اما امروزه جزو بناهای ثبت شده در آثار ملی کشور به حساب می‌آید.
خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها جزو بناهایی است که داستانی زیبا در پس خود دارد. در زمان قاجار، روزی روزگاری مردی به نام سیدمهدی بروجردی عاشق دختر سید جعفر طباطبایی شد. اما شرط پدر برای رضایت به این وصلت، ساخت عمارتی شبیه به خانه پدری دختر بود. این شرط و جلب رضایت برای سید مهدی، خانه بروجردی های باشکوه را به یادگار گذاشت. در این مقاله از مجله دلتا به سراغ خانه بروجردی ها می‌رویم تا معماری آن را بهتر بشناسیم. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم با خواندن این مقاله درباره خانه طباطبایی ها نمونه ای از شاهکار معماری کاشان که رقیب این خانه است را مطالعه کنید.

معمار هنرمند خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها کاشان معماری خاص و زیبایی دارد که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. این هنرنمایی و زیبایی که در خانه بروجردی ها می‌بینیم، هنر دست علی مریم کاشانی معمار چیره‌دست و زبده دوران قاجار است. در طراحی این عمارت زیبا از نقوش سنتی ایرانی استفاده شده و تزئینات داخلی آن با وسواسی مثال‌زدنی انتخاب شده است.

حضور استادان قاجاری

نکته جالب توجه درباره خانه بروجردی ها، همکاری با اساتید و هنرمندان آن دوران است. برای نقاشی‌ها و گچبری‌های این عمارت که با شیوه‌های متفاوت و با رنگ روغن و آبرنگ اجرا شده، استادان کمال‌الملک و صنیع‌الملک دست به کار شده‌اند. این همکاری باشکوه باعث شده تا امروزه خانه بروجردی ها کاشان به عنوان شاهکار هنر ایران شناخته شود.

 

خانه بروجردی ها

همانطور که خدمت شما گفتیم، این عمارت به پاس اثبات عشق و جلب رضایت ساخته شده است. به همین منظور این استادان در طرح‌ها و نقش‌های این عمارت از داستان‌های عاشقانه‌ای مانند یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و سایر عشاق دلباخته استفاده کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  بهترین و شیک ترین چیدمان میز کنسول

معماری بی‌نظیر ایرانی

کاشان در دل کویر قرار گرفته و از گذشته تاکنون، تلاش بر این بوده تا معماری ساختمان‌های آن مناسب با این اقلیم باشد. در نتیجه، خانه‌ها و بناهای کاشان طوری طراحی شده‌اند که در فصل‌های گرم سال خنک و در فصل‌های سرد سال گرم بمانند. درواقع معماری این عمارت این گونه طراحی شده که کمی از سطح زمین پایین‌تر است؛ به این سبک معماری، گودال باغچه یا باغچال می‌گویند. عناصر سازه‌های اصلی را خشت خام با ملات گل یا گچ تشکیل داده‌اند.

بخش‌های مختلف خانه

خانه بروجردی ها کاشان مانند تمامی خانه‌های ایرانی اصیل از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است که هر کدام به طور مجزا ساخته شدند. بنای کلی ساختمان دارای دو طبقه است که با احتساب سرداب و زیرزمین در قسمت جنوبی سه طبقه می‌شود.

 

عمارت بروجردی ها

این عمارت 3 در ورودی دارد که از در اصلی برای مراسمات مذهبی، از در دوم برای ورود و خروج مهمان و از در دیگر خدمه گذر می‌کردند. نکته جالب درباره خانه بروجردی ها قسمت‌های تابستان‌نشین و زمستان‌نشین هستند که با تغییرات آب و هوایی، اهالی خانه جابجا می‌شدند. دیگر قسمت‌های خانه بروجردی ها شامل هشتی، سرداب یا زیرزمین، راهرو، حیاط اندرونی و بیرونی اشاره می‌کنیم.

تعداد کلمات مطلب: 476

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

تزئین خانه با گل‌ های آپارتمانی ، طبیعت را به خانه بیاورید

گل‌های آپارتمانی نه تنها به خانه شما طراوت و زیبایی می‌بخشند، بلکه فواید بسیاری برای سلامت…