آیا قدیمی ترین هرم دنیا را انسان‌ها ساخته‌اند؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به نظر شما قدیمی ترین هرم دنیا کجاست؟ فکر می‌کنید اهرام ثلاثه قدیمی‌ترین هرم‌های شناخته شده در دنیا باشند؟ چقدر هرم‌های باستانی دنیا را می‌شناسید؟ راز هرم تازه کشف شده اندونزی را می‌دانید؟ این مقاله را از دست ندهید.
قدیمی ترین هرم دنیا

تا به امروز همه فکر می‌کردند قدیمی ترین هرم دنیا هرم جیزه در اهرام ثلاثه است؛ اما به تازگی هرم دیگری کشف شده که قدمت آن بسیار بیشتر از اهرام ثلاثه است. همراه دلتامگ سفری به دنیای باستان داشته باشید.

قدیمی ترین هرم دنیا کجاست؟

در روستایی به نام کاریاموکتی در کشور اندونزی آثار یکی از قدیمی‌ترین هرم‌های دنیا کشف شده است. هرمی که باستان‌شناسان تخمین می‌زنند متعلق به حدود بیست و هشت هزار سال پیش باشد! زمانی که بسیار قدیمی‌تر از اهرام ثلاثه مصر است. هرم کشف شده که حالا با نام گونوگ پادانگ شناخته می‌شود که در نگاه اول، یک تپه کوچک طبیعی به نظر می‌رسد؛ اما باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که یک معبد یا پرستشگاه باشد.

نکته جالب‌توجه درباره این هرم این است که ظاهرا گونوگ پادانگ جزء اولین‌هایی بوده که به دست بشر ساخته شده درحالی‍که تکمیل آن سال‌ها طول کشیده و لایه به لایه و طبقه به طبقه ساخته شده است. در کاوش‌ها مشخص شده که قدیمی‌ترین لایه هرم متعلق به بیست و هشت سال پیش است برای همین دانشمندان گونوگ پادانگ را به‌عنوان قدیمی ترین هرم جهان معرفی کرده‌اند.

یکی از کنفرانس‌های اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا (American Geophysical Union) در سال 2018 اولین‌باری بود که در آن دانشمندان این هرم را قدیمی ترین هرم دنیا معرفی کردند. با این وجود این کشف خیلی مورد استقبال جامعه باستان‌شناسان و مورخان قرار نگرفت. در این مقاله نیز راز سربه‌مهر باغ های معلق بابل چیست؟ را بخوانید.

هرم گودونگ پادانگ

اسرار کشف نشده قدیمی ترین هرم دنیا

بیشت و هشت هزار سال پیش زمانی بوده که اجداد ما دست‌به‌کار شدند تا یکی از قدیمی ترین هرم‌های دنیا را بسازند. هرمی که بعدها به‌مرور زمان لایه‌های دیگری به آن اضافه شد تا در نهایت هرمی با چهارلایه زمانی متفاوت شکل بگیرد.

مطلب پیشنهادی:  جاهای دیدنی بابلسر از پل معلق تا زیارتگاه سر امامزاده ابراهیم

قدیمی‌ترین لایه این هرم متعلق به دوران ماقبل تاریخ یعنی بیست و هشت هزار سال پیش است. قدمت لایه دوم به نه هزار و پانصد سال پیش و قدمت لایه سوم به هشت هزار سال پیش می‌رسد. بیرونی‌ترین لایه این هرم که جدیدترین لایه آن نیز به شمار می‌رود هم عصر اهرام ثلاثه یعنی متعلق به سه هزار و پانصد سال پیش است.

با تمام این‌ها رازی که همچنان در کاوش‌های گونگ پادانگ برای دانشمندان سربه‌مهر مانده است، این است که آیا این سازه واقعا به دست بشر ساخته شده است؟ آیا در ساخت این سازه عجیب مانند بسیاری از سازه‌های اسرارآمیز باستانی، فضایی‌ها دست داشته‌اند؟ دانشمندان و محققان باستان‌شناسی هنوز بر سر اینکه این سازه به دست بشر ساخته شده است یا خیر، به توافق نظر نرسیده‌اند.

هرم قدیمی اندونزی

 سخن آخر

اگر قصد رفتن به اندونزی و بازدید از این هرم اسرارآمیز را دارید استان جاوه غربی، شهر سیانجور، روستای کاریاموکتی بروید. در این روستا تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا به هرم گونوگ پادانگ برسید. بازدید از قدیمی ترین هرم دنیا همه روزه از ساعت 9 صبح الی 5 بعدازظهر امکان‌پذیر است. متاسفانه در حال حاضر بیشتر مردم فکر می‌کنند که گانونگ پادانگ تنها یک تپه سرسبز حاصلخیز است که اهالی روستا بر روی آن کشاورزی می‌کنند.

تعداد کلمات مطلب: 495

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شهر دارچین ایران کجاست؟

شهر دارچین ایران کجاست؟ در ایران یک شهر ثابت برای تولید دارچین وجود ندارد اما به دلیل شرای…