چرا بانک‌ها جریمه می‌شوند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی پیرامون پرداخت وام مسکن از جریمه 20 درصدی بانک‌ها در صورت عدم پرداخت تسهیلات خبر داد.
جریمه

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیوز، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پیرامون وام ودیعه مسکن از اعمال جریمه برای بانک‌هایی که تسهیلات مسکن را در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهند، خبر داد. اوضاع ملتهب اقتصادی ایران ایجاب می‌کند که هر شهروندی برای خرید آپارتمان اقدام به دریافت وام مسکن کند. برای اخذ گزارشات بیشتر پیرامون پرداخت تسهیلات مسکن تا پایان این خبر باغ دلتا مگ همراه باشید.

جریمه

بانک‌های متخلف چقدر جریمه می‌پردازند؟

این مقام مسئول در خصوص امکان تشکیل پرونده قضایی برای بانک‌های متخلف از اجرای ماده( 4) قانون جهش تولید مسکن جهت اعطای 20 درصد از تسهیلات به بخش مسکن خبر داد. وی همچنین بر لزوم تعهد بانک‌ها در قبال پرداخت تسهیلات مجددا تاکید کرد. همچنین در صورتی که بانک‌ها همکاری نکنند، مشمول ماده 4 قانون مذکور می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با عدم همکاری تعدادی از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اضافه کرد: «تعدادی از بانک‌ها همکاری می‌کنند مانند بانک مسکن که به تمام تعهدات خود در این حوزه عمل کرده است. اما قانون برای بانک‌هایی که همکاری نکرده و به تکلیف خودشان عمل نکنند جریمه‌ای برابر۲۰ درصد تعهد انجام نشده، پیش‌بینی کرده است.»

مقاله مرتبط:

افزایش بی‌سابقه قیمت اوراق تسهیلات مسکن

جریمه

چه میزان از تسهیلات در اختیار بخش مسکن قرار می‌گیرد؟

بر طبق بررسی‌های که از ماده 4 قانون جهش تولید مسکن انجام شد؛ تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری وظیفه دارند حداقل 20 درصد از وام پرداخت شده از سوی نظام بانکی را با نرخ بهره مصوب شورای پول و اعتبار در اختیار بخش مسکن قرار بدهند.

مطلب پیشنهادی:  خانه‌های حومه تهران به چه کسانی می‌رسد؟

بنابراین اگر در سال اول عملیاتی شدن قانون از حداقل سه میلیون و ششصد هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای مشمول این قانون کمتر در نظر گرفته نشود. همچنین برای سال‌های آتی نیز کم‌ترین منابع تسهیلاتی مذکور با رشد صد‌در‌‌صدی برابر با نرخ تورم سالانه افزایش پیدا می‌کند. مجلس شورای اسلامی در قانون جهش تولید مسکن و تهیه ضمانت اجرایی این ماده قانونی را در تبصره (5) این ماده برآورد کرده بود.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد که سازمان امور مالیاتی مکلف به دریافت مالیات 20 درصدی از تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری متخلف در صورت سرپیچی از ماده (4) قانون جهش تولید مسکن در قالب بودجه سنواتی می‌باشد. در نهایت این مالیات دریافتی از بانک‌ها باید به حساب خزانه‌داری کل کشور پرداخت گردد.

مطالعه بیشتر:

شرایط دریافت تسهیلات مسکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا فروش املاک شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

هدف از اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟                                             …