خانه‌های حومه تهران به چه کسانی می‌رسد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهرهای حومه‌ای که منجر به فاصله چند برابری قیمت و اجاره مسکن در این مناطق در مقایسه با پایتخت شده است، شاهد مهاجرت شدید به این مناطق هستیم.
قیمت مسکن در حومه

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، خطر مهاجرت در شرایطی مطرح است که طبق مطالعات مرتبط، حومه غربی پایتخت در سال‌های گذشته با رشد قابل توجه جمعیت مهاجر روبه‌رو بوده است.

بررسی‌های تکمیلی، چهار علامت روشن از «تشدید کوچ به تهران با خانه‌سازی دولتی در حومه پایتخت» طی یک دهه گذشته را نشان می‌دهد. خوابگاه‌های اطراف تهران -شهرهای جدید- برای بخشی از گیرندگان (مخاطبان) اصلی این خانه‌ها، جذابیت ندارد، در نتیجه به مهاجران می‌رسد.

یک هشدار رسمی درباره پیامد خانه‌سازی‌های انبوه‌ دولتی در حومه تهران، خطر افزایش مهاجرت و رشد حاشیه‌نشینی در اطراف پایتخت را به متولی مسکن گوشزد می‌کند.

یافته‌های به دست آمده برپایه نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، خانه‌سازی‌های انبوه دولتی می‌تواند در نقش چاشنی جدید مهاجرت به پایتخت، موج‌های جدید جمعیتی به حومه تهران را ایجاد کند.

با استناد به یک گزارش رسمی و همچنین یافته‌های به دست آمده از تحقیقات میدانی نشان می‌دهد دست‌کم بنا بر چهار دلیل آماری، ساخت وسازهای حومه‌ای و دولتی‌ که ابتدا با هدف سرریز اسکان جمعیت کلان شهر تهران و کمک به خانه‌دار شدن فاقدان مسکن ساکن پایتخت انجام شد، در نهایت به محل اسکان مهاجران از سایر شهرها و استان‌ها تبدیل شده است.

قیمت مسکن در حومه

هر چند در میان این مهاجران، بخشی از واحدهای مسکونی هم اکنون به محل سکونت گروه‌های فاقد مسکن ساکن در شهر تهران تبدیل شده است اما شواهد و تحقیقات نشان می‌دهد این افراد که در نتیجه جهش مکرر قیمت و اجاره مسکن به صورت موقت به حومه مهاجرت کرده‌اند، به محض کسب توانمندی مالی برای سکونت در پایتخت، به شهر تهران بازخواهند گشت. چرا که افرادی که پیش از این در شهر تهران زندگی می‌کرده‌اند و به دلیل جهش قیمت مسکن به ناچار حومه‌نشینی را برگزیده‌اند، همواره به این نواحی حومه‌ای نگاه خوابگاهی داشته‌اند.

مطلب پیشنهادی:  آخرین آمار از ثبت نامی‌های مسکن حمایتی

از سوی دیگر اگر چه پیش از این نیز مهاجرت از شهرهای دیگر به تهران وجود داشت اما عرضه مسکن از سوی دولت با قیمتی بسیار کمتر از قیمت واجاره مسکن در تهران در شهرهای حومه‌ای عملا زمینه مساعد برای مهاجرت از سایر شهرها  واستان‌ها به حومه پایتخت را فراهم می‌کند.

محتوای یک پژوهش رسمی انجام شده با عنوان «مهاجرت‌های داخلی در ایران» که از سوی موسسه تحقیقات جمعیت کشور وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام گرفته  در آن اعلام شده است یک مشکل بسیار مهم و چالش عمده شهر تهران مربوط به مساله مهاجرت به پایتخت است.

جمعیت تهران در طول یک قرن گذشته حدود 45 برابر شده است. این در حالی است که باید جمعیتی که به صورت روزانه از حومه به تهران و به منظور انجام فعالیت‌های شغلی و … مهاجرت کرده  وشب‌هنگام به حومه بازمی‌گردند نیز، در این محاسبه به شمار آورد.

رشد شدید جمعیت حومه غربی

در تشریح نتایج این پژوهش و در جریان برگزاری این وبینار، اعلام شد: پیرامون غربی تهران به شدت در حال گسترش است و شهرهایی مانند رباط کریم با نرخ‌های بالای مهاجرپذیری مواجه‌اند. این در حالی است که بررسی‌ نشان می‌دهد بخش زیادی از جمعیت مهاجر به حاشیه تهران در سال‌های اخیر و همزمان با اجرا و بهره‌برداری طرح مسکن مهر در شهر جدید پرند ساکن شده‌اند.

مطالعه بیشتر: مطلب «هشدار درباره خرید ملک در کشورهای همسایه» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

محاسبه مالیات خانه‌های خالی در سال 1403

در صورتی که خانه‌ای بیش از 2 ماه خالی باشد به ازای هر ماه اضافه‌تر از موعد قانونی، در سال …