مراحل ساخت طبقه اضافی بر روی ساختمان

0
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ساخت طبقات اضافه بر روی ساختمان‌ها بدون دریافت مجوز، امکان‌پذیر نمی‌باشد.
مراحل ساخت طبقات اضافه

امروزه با افزایش قیمت مسکن و کمبود فضا و یا برای سودآوری بیشتر، تعداد زیادی از مردم تصمیم به ساخت طبقه اضافه بر روی ساختمان‌های موجود گرفتند. در واقع به اضافه کردن طبقه به ساختمان اضافه اشکوب می‌گویند. با دلتامگ همراه باشید تا مراحل ساخت طبقات اضافی را برای شما شرح دهیم.

این نکته را فراموش نکنید که مجوز شهرداری برای ساخت طبقه دوم یا به طور کلی طبقات اضافی، ضروری است. در صورتی که بدون دریافت مجوز شروع به ساخت و ساز کنید، شهرداری با شما برخورد قانونی می‌کند. در واقع شهرداری پروژه ساخت و ساز غیرمجاز را متوقف و آن را تخریب می‌کند. پس برای جلوگیری از این مشکلات و عدم تخریب ملک خود، قبل از شروع هر کاری، به سراغ دریافت مجوز از شهرداری بروید.

ساخت طبقات اضافی

در ابتدا شورای اسلامی شهر تهران بطور کلی ساخت طبقات اضافی روی ساختمان را در هر حالتی ممنوع اعلام کرده بود اما مصوبه آن لغو شد. پس از آن طی بخشنامه‌ جدید شهرداری برای ساخت و ساز، قانون ساخت طبقه اضافه تصویب شد.

متن بخش‌نامه به شرح ذیل است:

پیرو بخشنامه شماره ۱۷۲۰۸۳/۸۷/۸۰ مورخ ۳۱/۶/۸۷ در خصوص ابلاغ مصوبه یک‌صد و هجدهمین جلسه رسمی علنی فوق‌العاده از سومین دوره شورای محترم اسلامی شهر تهران

مبنی بر ممنوعیت صدور پروانه ساخت طبقه اضافی، با توجه به لغو مصوبه یادشده از سوی حیات عمومی دیوان عدالت اداری که مراتب طی نامه شماره ۳۶۰۸۳/۳/۳۱۷ مورخ ۱۰/۹/۸۸ از سوی اداره کل حقوقی به اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه اعلام‌شده است، مناطق می‌توانند ضمن تشکیل گروهی مرکب از معاون شهرسازی و معماری، رئیس صدور پروانه، رئیس نظارت فنی، رئیس طرح تفصیلی و نماینده حوزه معاونت شهرسازی و معماری، در چارچوب الزامات ذیل و رعایت سایر ضوابط و مقررات ملاک عمل نسبت به صدور مجوز اضافه اشکوب مبادرت نمایند.

برای ساخت طبقات اضافی چه شرایطی لازم است؟

  1. بررسی مقاومت ساختمان توسط کارشناس
  2. در صورت تایید مرحله اول، باید برای هر طبقه، اضافه پارکینگ در نظر گرفته شود.
  3. رعایت اصلاحیات و تراکم مجاز پهنه طبق طرح تفصیلی جهت صدور پروانه ساخت طبقات اضافه
  4. با ساختمان های مجاور حد فاصل رعایت شده باشد تا در صورت بروز اتفاقاتی مانند زلزله خطرات زیادی نداشته باشد.
  5. بررسی همه نقشه‌های معماری، تأسیسات الکتریکی و تأسیسات مکانیکی توسط شهرداری و تایید آن برای صدور پروانه ساخت
مطلب پیشنهادی:  بررسی شرایط کامل طلاق توافقی + ویدیو

اضافه اشکوب

مراحل ساخت طبقه‌های اضافی

  1. در مرحله اول مالک یا سازنده باید به‌همراه اصل سند مالکیت به شهرداری منطقه مراجعه کرده و تقاضای خود مبنی بر ساخت طبقه اضافه را مطرح نماید تا جواز ساخت را دریافت کند.
  2. با  ارائه مدارک شناسایی و مالکیت خود به واحد بایگانی، پرونده شما تشکیلمی‌شود و به نظام‌مهندسی معرفی می‌شوید.
  3. پس از اینکه به سازمان نظام‌مهندسی معرفی شدید کارشناسی برای بررسی سازه و استحکام بنا فرستاده‌می‌شود. در صورت تایید کارشناس، به ساختمان صلاحیت ساخت طبقات اضافی داده‌می‌شود.
  4. پس از بازدید فنی کارشناس و تایید آن، برگه‌ای در اختیار ناظر پروژه قرار می‌گیرد تا آن را تکمیل نموده و نظراتش را در آن ثبت کند. سپس باید توسط سازمان نظام‌مهندسی تایید شود، در غیر این‌صورت اعتبار ندارد.
  5. در این مرحله مالک باید عوارض ساختمان و هزینه‌هایی که مرتبط با نوسازی است را به شهرداری پرداخت نماید.
  6. پس از پرداخت هزینه‌ها واحد ساختمانی در شهرداری پیش‌نویسی را تنظیم می‌نماید که بر اساس آن مالک می‌تواند ساخت طبقه اضافه را آغاز کند، اما قبل از آن لازم است مالک با مراجعه به دبیرخانه برگه پیش‌نویس جواز را ثبت و شماره‌گذاری نماید تا دبیرخانه، مجوز ساخت طبقه اضافه را به بدهد.

هزینه ساخت یک طبقه اضافی روی ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند: متراژ طبقه جدید، کیفیت مواد به کار رفته، وضعیت بازار و …

پیشنهاد مطالعه: مطلب «آشنایی با انواع تخلفات ساختمانی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 607

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…