انواع تخلفات ساختمانی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که شهرداری از ادامه ساخت و ساز ساختمان که پروانه ساخت ندارد و یا مخالف مفاد پروانه ساخته شده است جلوگیری کند، باید ظرف یک هفته این مساله را در کمیسیون مذکور مطرح کند. اگر کمیسیون در نهایت به از بین بردن همه یا قسمتی از بنا رای دهد باید حتما یک مهلت مناسب تا حداکثر دو ماه برای این کار در نظر بگیرد.
انواع تخلفات ساختمانی

نقض قوانین شهرسازی و بی‌توجهی به مقررات الزامی ساخت و ساز و عدم رعایت نکات ایمنی، تخلفات ساختمانی معنا می‌شود. به عبارتی اگر سازندگان ساختمان به قوانین ساخت و ساز توجه نداشته باشند و بدون در نظر گرفتن نکات مهم ایمنی به ساخت و ساز مبادرت کنند، مرتکب تخلفات ساختمانی شده‌ و تخلف آن‌ها قابل پیگیری خواهد بود.

تخلفات ساختمانی با توجه به قوانین ساختمانی شهرداری به پنج دسته کلی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

  • عدم رعایت ضوابط شهرداری مربوط به نمای ساختمان
  • بی توجهی به نکات بهداشتی مربوط به ساخت و ساز
  • عدم رعایت نکات ایمنی و استحکام ساختمان
  • بی توجهی به مقررات ساخت و ساز شهرداری
  • سایر تخلفات ساختمانی

انواع تخلفات ساختمانی

انواع تخلفات ساختمانی

  • تخلف بنای فاقد پروانه

هر ساخت و سازی که از شهرداری مجوز کتبی نداشته باشد، بنای فاقد پروانه است. به عبارتی در قرارداد مشارکت در ساخت، حتی اگر مالک بنا، همه مراحل صدور و دریافت پروانه را طی کرده باشد و عوارض مربوطه را هم پرداخته باشد اما مبادرت به دریافت پروانه نکرده باشد و بدون اخذ این پروانه بنای خود را ساخته باشد بنای او فاقد پروانه است.

  • تخلف مهندس ناظر
مطلب پیشنهادی:  شرایط خاص ازدواج با زن بیوه که نمی‌دانید

یکی از مسئولیت‌های مهندس ناظر، مدیریت و نظارت بر عملیات اجرایی ساختمان است. در نتیجه او باید بر مسائلی مانند انطباق ساختمان با مندرجات ذکر شده در پروانه ساخت، نقشه‌های ساختمان، محاسبات فنی بنا و… نظارت داشته باشد و در انتهای کار مطابقت ساختمان با پروانه و نقشه و محاسبات فنی آن را تایید کند.

تخلف مهندس ناظر

  • عدم استحکام بنا

در صورتی که کمیسیون تشخیص بدهد بنا استحکام لازم را ندارد، یک مهلت معین برای مالک مشخص می‌کند تا مشکلات را برطرف سازد. اگر امکان اصلاح و بهبود بنا وجود نداشته باشد و یا مالکین در مهلت مقرر اقدام به اصلاح نکنند، شهرداری مستقیما وارد عمل شده و بنا را قلع و قمع می‌کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «تعهدات مستاجر در قرارداد اجاره چیست؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…