بررسی شرایط کامل طلاق توافقی + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طلاق انواع مختلفی دارد که یکی از آنها طلاق توافقی است و از تفاوت های آن با سایر طلاق ها‌‌‌ می توان به عدم ارجاع آن به داوری اشاره نمود.
طلاق توافقی چیست و چه شرایطی دارد؟

یکی از آسان‌ترین شیوه‌های طلاق، توافقی بودن آن است، بدان معنی که طرفین با توجه‌ به توافق در مسائلی چون: مهریه، نفقه و حضانت فرزندان درخواست طلاق توافقی خود را به دادگاه می‌دهند و آن مرجع بر اساس شرایط و قوانین حقوقی، حکم به عدم سازش می‌دهد و پروسه‌ی طلاق نیز آغاز می‌گردد.

در واقع در اینجا طرفین، با رضایت کامل و توافق بر سر مسائل از یکدیگر جدا می‌شوند و مدت‌ زمان آن کوتاه‌تر از شیوه‌های دیگر طلاق است.  لازم به ذکر است که زوجه در طلاق توافقی، مهریه و دیگر موارد حقوقی را می‌تواند اخذ نماید و یا آن را ببخشد.

طلاق توافقی چه مراحلی دارد؟

در این قسمت به شما خواهیم گفت که چه مراحلی را بایستی طی نمایید تا به طلاق توافقی برسید. در واقع در قانون حمایت از خانواده، این موضوع به‌خوبی بیان و شرایط آن نیز به طور کامل تعیین شده است.

مرحله‌ی اول: ارجاع به مراکز مشاوره

زمانی که شما برای انجام امور مربوط به طلاق به دفتر خدمات الکترونیکی مراجعه می‌نمایید، بایستی گواهی مربوط به مشاوره را به همراه خود داشته باشید و  همچنین در زمان مشخص نیز به مراکز مشاوره مراجعه کرده باشید.

مرحله دوم: دادخواست خود را در دفاتر خدمات الکترونیکی ثبت نمایید

زمانی که مرحله اول خود را طی نمودید، بایستی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت نمایید که بعد از آن دادخواست شما به‌ صورت خودکار به دادگاه و یکی از شعب قضایی ارسال می‌شود.

مرحله سوم: مراجعه به دادگاه

در این مرحله طرفین بایستی به دادگاه مراجعه نمایند و قاضی دادگاه نیز براساس صحبت‌ها و توافق آنها و مدارک موجود، حکم را صادر خواهد نمود.

مرحله چهارم: مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاق

بعد از صادرشدن حکم عدم امکان سازش، طرفین به مدت سه ماه زمان نیاز دارند تا به دادگاه مراجعه کنند و سپس با اجرای صیغه طلاق، طلاق توافقی صورت خواهد گرفت.

مطلب پیشنهادی:  آیا ممانعت زن از ورود مرد به خانه ممکن است؟

طلاق توافقی دارای دو شرط مهم است که در مقاله بدان پرداخته شده است.

چه شرایطی برای طلاق توافقی نیاز است؟

زمانی که زوجین اقدام به طلاق توافقی می‌نمایند، بایستی یک سری شرایط را داشته باشند. در واقع این شرایط به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود که در زیر به ادامه آن خواهیم پرداخت.

شرط اول

یک شرط عمومی در اینجا وجود دارد و آن این است که در طلاق توافقی اشخاص بایستی با یکدیگر به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و دادخواست خود را مبنی بر طلاق توافقی ارائه دهند. اما در سایر طلاق‌ها، زن یا مرد به‌تنهایی دادخواست خود را تقدیم به دادگاه می‌کند و مراحل اداری آن را طی می‌نمایید. در طلاق توافقی، طرفین در خصوص حقوق مالی زوج با یکدیگر توافق می‌کنند و بایستی تمام حق‌وحقوق زوجه بایستی پرداخت شود، مگر به نوع دیگری صحبت شده باشد.

شرط دوم

در طلاق توافقی، زوجین نیازی ندارند که به مراکز داوری مراجعه کنند اما بایستی برای اجرای حکم حتماً به مراکز مشاوره بهزیستی رجوع و مراحل اداری آن را طی نمایند.

سخن آخر

طلاق توافقی یکی از موارد مهمی است که افراد برای انجام آن به مراجع قانونی مراجعه می‌کنند؛ اما موضوع مهمی که در این مطلب نهفته شده است، شرایط طلاق توافقی و مواردی که طرفین نیاز است بدانند تا بتوانند این مقدمات را به‌خوبی طی نمایند. ما در این مطالب تمام قوانین مندرج برای طلاق توافقی را ذکر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر کل مقاله بالا را خوانده و سپس اقدام نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …