اضافه شدن اطلاعات ۱۵۶۰ بنای ارزشمند به سامانه نقشه تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران: شناسایی بناهای ارزشمند تاریخی به منظور حفاظت و معرفی آن ها به مردم ضرورت دارد.
سامانه نقشه تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از ابوالفتح شادمهری، اطلاعات بیش از ۱۵۶۰ بنای تاریخی ارزشمند شهر تهران به سامانه نقشه تهران (مدیریت اطلاعات بافت و بناهای تاریخی) اضافه شد.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت: تاکنون یک بانک اطلاعاتی به روز از بافت و بناهای ارزشمند تاریخی که برای عموم مردم قابل دسترسی باشد، وجود نداشته و اغلب مردم وقتی از کنار یک خانه تاریخی می گذرند، نمی دانند که این بنا دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است.

وی تصریح کرد: درگام اول، طی تفاهم نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، اطلاعات و شناسنامه های حدود ۳۰۰ بنای تاریخی ثبت شده تهران را دریافت کردیم که برخی از آن ها خارج از محدوده شهر و مابقی داخل شهر قرار دارند.

در فرمت طراحی مدنظر بناهای تاریخی شناسایی شده بر اساس اطلاعاتی اعم از نوع کاربری بنا، مالکیت و شماره ثبت آن، نام بنا، آدرس و مشخصات سازه‌ای و کالبدی بنا، دسته بندی و .. در سامانه نقشه تهران بارگذاری شده است.

اهمیت ثبت اطلاعات بناهای تاریخی در سامانه نقشه تهران

شادمهری ادامه داد: یکی از دلایل اهمیت این موضوع، این است که اگر مردم از ارزش یک بنا مطلع باشند، نسبت به حفاظت از آن حساس می شوند و هر اتفاقی برای آن بیفتد، از طریق رسانه ها و فضای مجازی و سامانه های ارتباط مردمی شهرداری نظیر ۱۳۷ و ۱۸۸۸ نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

مطلب پیشنهادی:  آخرین مهلت پرداخت مالیات تا 10 شهریور

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران اظهار داشت: بناهای ارزشمند، بناهایی هستند که سیر ثبت آن در فهرست آثار ملی هنوز طی نشده اما از لحاظ تاریخی نقطه اثر و ارزشمند هستند.

یکسری بناهای دارای ارزش را نیز از طریق کتاب ها و دفاتر توسعه نوسازی جمع آوری کردیم که حدود ۱۳۰۰ بنای ارزشمند هم از این طریق شناسایی شده اند.

وی در خصوص اقداماتی که برای مشخص کردن بناهای ارزشمند تاریخی در سطح شهر انجام شده است، گفت: ما برای اینکه شهروندان، بناهای ارزشمند شهر را بشناسند، با طراحی سامانه‌ای دیگر، برای هر کدام از بناها کیو آر کد (QR- Code (رمزینه)) تعریف کردیم که مقابل این بناها نصب می شود و مردم با اسکن آن می توانند اطلاعات و مشخصات آن بنا را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی مشاهده کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «افزایش هزینه وام مسکن در آبان ماه» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…