خریداران از بازار مسکن عقب کشیدند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت مسکن موجب تغییر رفتار خریداران و تغییر جنس معاملات مسکن شده است. بر اساس آرمارهای منتشر شده متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران به 32 میلیون تومان رسیده که همین موضوع عقب نشینی خریداران از بازار مسکن را موجب شده است.
افزایش قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، آمارها نشان می دهد، نوسازها بیشتر از گروه‌های سنی دیگر آپارتمان‌ها به دلیل افزایش قیمت مسکن، کاهش تقاضا را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال، در حال حاضر به سختی می‌توان خانه ۵۰۰ میلیون تومانی در تهران پیدا کرد، اما یافتن آپارتمانی با این حدود قیمت به آسانی در شهرک‌های اطراف تهران امکان‌پذیراست.

در مناطقی مانند کرج، اندیشه، شهریار، هشتگرد، پردیس، پرند، قرچک، ورامین، پاکدشت می‌توان در حدود ۵۰۰ میلیون تومان صاحب خانه شد.

به عبارت دیگر بازار فروش آپارتمان نوساز در پایتخت با ضربه‌های مکرر جهش قیمت، سقوط کرد. سهم نوسازها در معاملات مسکن شهریور به پایین‌ترین سطح ماهانه طی ۵/۵ سال گذشته رسید؛ به‌طوری‌که وزن ۳۳ درصدی در تاریخ سنجش سهم گروه‌های سنی آپارتمان بی‌سابقه است.

افزایش قیمت مسکن

با افزایش قیمت مسکن، واحدهای قدیمی مشتری بیشتری پیدا کرد

بررسی‌ها درباره رابطه معکوس تورم مسکن و فروش نوسازها نشان می‌دهد طی این سال‌ها، به تناسب صعود قیمت، خروج تقاضا از طبقه اول معاملات ملک اتفاق افتاد و خریداران به طبقات سنی بالاتر ساختمان شیفت کردند. رابطه قیمتی گروه‌های سنی آپارتمان تغییر کرده است.

به گفته کارشناسان بازار مسکن جهش سنگین قیمت‌ها طی ۳.۵ سال گذشته بسیاری از متقاضیان بازار مسکن را به سمت واحدهای قدیمی سوق داده است. سال ۱۳۹۲ سهم واحدهای بالای ۵ سال از معاملات شهر تهران حدود ۴۰ درصد بود که در حال حاضر به ۶۴.۲ درصد رسیده است.

مطلب پیشنهادی:  پرداخت تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده

البته در حالت کلی، بازار مسکن در رکود قراردارد و در خرداد ۱۴۰۰ تعداد ۵۱۰۲ فقره معامله مسکن انجام شد که حدود یک سوم دوران رونق بود. با این حال منحنی خرید و فروش واحدهای قدیمی طی هشت سال گذشته صعودی بوده است.

مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن و همسو با آن به کاهش قدرت خرید متقاضیان برمی‌گردد اما عواملی همچون افت ساخت و ساز و کمبود زمین برای احداث مسکن در رشد سهم آپارتمان‌های قدیمی بی‌تاثیر نبوده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «بانک‌ها تخلفی در پرداخت وام ودیعه مسکن نکرده‌اند» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…