آیا دختر می‌تواند بدون اجازه پدر صیغه شود؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازدواج دارای انواع مختلفی است. طبق فقه شیعه و قوانین اسلامی ازدواج موقت یا صیغه یکی از انواع ازدواج است که دارای شرایط خاص خودش است.
صیغه کردن دختر بدون اجازه پدر

صیغه کردن دختر بدون اجازه پدر از آن موضوعاتی است که افراد پیرامون آن بسیار سوال می‌کنند. همان‌طور که بیان کردیم صیغه موقت یا ازدواج موقت در فقه اسلامی شرایط و قوانین خاصی دارد که باید رعایت شود. یکی از مسائلی که ممکن است مطرح شود، ازدواج موقت بدون اجازه پدر (ولی) برای دختران باکره است. در این زمینه نظرات و فتواهای مختلفی وجود دارد که بستگی به مرجع تقلید فرد دارد. همراه دلتامگ باشید.

صیغه کردن دختر بدون اجازه پدر

در اینجا برخی از شرایط و نکات مهم صیغه کردن دختر را توضیح می‌دهیم:

شرایط کلی صیغه موقت

  • تعیین مدت‌زمان: مدت‌زمان ازدواج موقت باید مشخص و معلوم باشد.
  • تعیین مهریه: مهریه باید مشخص و مورد توافق طرفین باشد.
  • صیغه عقد: صیغه عقد موقت باید به‌درستی و با رعایت الفاظ شرعی خوانده شود.
  • رضایت طرفین: هر دو طرف باید با رضایت کامل و بدون اجبار وارد این عقد شوند.

اجازه پدر برای دختر باکره

اجازه پدر برای صیغه کردن دختر

نظرات مراجع تقلید در زمینه صیغه کردن دختر متفاوت است:

لزوم اجازه پدر:

  •  برخی از مراجع تقلید معتقدند که صیغه کردن دختر باکره بدون اجازه پدر (ولی) جایز نیست و این شرط باید حتماً رعایت شود.
  • این مراجع معتقدند که اجازه پدر برای حفظ حقوق و منافع دختر ضروری است.

عدم لزوم اجازه پدر:

  •  برخی از مراجع تقلید معتقدند که اگر دختر باکره بالغ و رشید باشد و خود تصمیم بگیرد، می‌تواند بدون اجازه پدر وارد ازدواج موقت شود.
  • این مراجع معتقدند که بلوغ و رشید بودن دختر کافی است و نیازی به اجازه پدر نیست.

بنابراین، در حال حاضر اکثریت مراجع تقلید، رضایت پدر در ازدواج موقت را مانند ازدواج دائم، ضروری می‌دانند؛ بنابراین، ازدواج موقت بدون اجازه پدر برای دخترانی که باکره یا دوشیزه نیستند، بلامانع است و وی برای عقد موقت، نیازی به رضایت پدر و جد پدری خود ندارد.

نکات مهم

  • مشاوره با مرجع تقلید: برای اطمینان از صحت عقد موقت، بهتر است با مرجع تقلید خود مشاوره کنید و نظر دقیق او را در این زمینه جویا شوید.
  • ثبت قانونی: اگرچه ثبت قانونی ازدواج موقت الزامی نیست اما برای جلوگیری از مشکلات حقوقی و اثبات رابطه، بهتر است ازدواج موقت را در دفاتر رسمی ثبت کنید.
  • حقوق زن در ازدواج موقت: زن در ازدواج موقت حق مهریه دارد و در صورت توافق طرفین، ممکن است نفقه نیز به او تعلق گیرد. ارث در ازدواج موقت به زن تعلق نمی‌گیرد مگر اینکه در ضمن عقد شرط شده باشد.
مطلب پیشنهادی:  چند نکته مهم پیرامون خرید و فروش ملک

اجازه ازدواج ندادن پدر بدون دلیل موجه

اجازه ازدواج ندادن پدر بدون دلیل موجه

لازم به ذکر است که گاهی، پدر، بدون دلیل موجه، از دادن اجازه ازدواج به دختر خود مضایقه می‌کند و در این حالت، دختر، در عسروحرج ناشی از تجرد قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که مثل ازدواج دائم، ولایت قهری پدر، از وی ساقط می‌شود و دختر، می‌تواند با مراجعه به دادگاه، اجازه ازدواج بگیرد؛ هر چند که دادگاه‌ها، معمولاً برای صدور اجازه ازدواج موقت دختر باکره، سخت‌گیری می‌کنند؛ لذا می‌توان گفت یکی دیگر از شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر، اجازه‌گرفتن از دادگاه است.

نتیجه‌گیری

ازدواج موقت دارای شرایط و مقررات خاصی است که باید رعایت شود. اجازه پدر برای دختر باکره یکی از مواردی است که بسته به نظر مرجع تقلید می‌تواند الزامی یا غیرالزامی باشد.

بهتر است برای تصمیم‌گیری دقیق و درست، با مرجع تقلید خود مشاوره کنید و همچنین از ثبت قانونی این نوع ازدواج برای جلوگیری از مشکلات حقوقی بهره ببرید.

تعداد کلمات مطلب: 553

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…